Ta vare på jorda

Categories Blogg

Nå er vi mitt i Mai og det er på tide med en liten oppdatering på hvordan det går med grønnsakene og slikt her på gården. Vi er så heldige at vi driver økologisk og i den forbindelse har vi noen WWOOFere her på gården, WWOOF er en verdensomspennende organisasjon for mennesker som driver og som er interessert i økologisk og bærekraftig utvikling av jorda vår. Vi er “hosts” og lar andre som ønsker å lære få komme til gården, bo, spise og lære gratis mot at de hjelper oss med alt som trengs å gjøres på en gård. Så langt har vi hatt fire WWOOFere her og vi er egentlig kjempe fornøyd. Foreldrene mine jobber jo begge 100 %, og det hjelper veldig når noen kan jobbe og hjelpe til 6 timer hver dag i en periode. 

 

Så nå har vi fått opp alle drivhus, plantet ut tomatene, ordna opp og fordobla jorbærbenkene, fylt opp god jord i det største drivhuset, fått satt opp en bringebærhekk og har gjort det klart for å sette poteter og div. Masse har blitt gjort og mye blir gjort, og det er så deilig, gøy og spennende å få hjelp og å se hvor bra ting kan bli. I tillegg lærer vi mye om andre land og kulturer,  vi har hatt WWOOFere fra Hong Kong, Australia og Nederland, og jeg har lært mye mer om hvert land enn jeg noen gang har gjort på skolen eller andre steder. Vi blir også kjent med mennesker med så mange forskjellige livsstiler, interesser og meninger, noen har studert i Norge på utveksling og trengte et sted å være og ønsket å lære mer om norsk kultur, mens andre har tatt seg et år fri for å reise og lære, utforske livet mer. Egentlig ganske inspirerende. 

 

Når man ikke er for sliten, eller for travel med alt som skjer rundt en blir det letter å se .. mer av .. det alternativet.. okey det hørtes kanskje litt spookie ut, men det jeg mener er at å være et menneske er litt som en gave, å bli kjent med seg selv og andre tar lang tid, man blir aldri ferdig og verdsetter man gaven så pakker man den helt opp og bruker den for hva den er verdt.

Ja! Der tror jeg at jeg er enig med meg selv, i dag hvertfall… Vi får se om jeg er enig i morgen. Kanskje har du noen tanker om akkurat det å være et menneske?? 

 

#livsstil #menneske #livet #blogg #mai #hage #grønnsaker #økologisk

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *