hits

Gud og snt.

Hallo, hallo dere! 

Jeg begynner bare rett p sak jeg, for det har seg slik at jeg har s mange tanker, nsker og drmmer for tiden. Jeg nsker dele, bli sett, ta bilder og skrive. I dag har jeg tenkt og planlagt hvordan skrive om et emne som er litt personlig, nemlig troen min. Det har vrt litt vanskelig for jeg har liksom ikke visst hvordan starte, men men, here we go! 

Jeg har vokst opp i en kristen familie, og jeg har selv valgt tro p Gud og Bibelen fra ganske tidlig alder, men jeg gikk ogs veldig fort inn i en mild "fanatisk" tankegang da jeg begynte p ungdomskolen. Drikke var galt, banne var galt, snakke om sex var galt, mange av de tingene som former tenrene var galt, jeg nsket, og her bruker jeg noen ord som er veldig vanlig blant kristne, gjre "Guds vilje". 

Tenk deg leve et liv hvor du nsker gjre andres vilje, hvor det er ditt strste nske, og tenk deg at du feiler gang p gang. Jeg har store deler av livet mitt ikke flt at jeg er bra nok, jeg har ofte skuffet meg selv, flt at jeg har skuffet foreldrene min og ogs flt at jeg har skuffet en gud. Jeg har hatt et kart i hodet hvor jeg har prvd unng alle minene, farene, hodeskallene. Og det er her mange kanskje forlater sin tro, eller forlater seg selv, fordi de fler at de ikke kan leve opp til det en tror blir krevd av enn som kristen eller som menneske. Du m vre ditt og du m vre datt, du kan ikke gjre snn, men du m gjre snn. 

I mange kristne kretser s er det et ml kunne "forkynne", snakke om Gud til andre, da er du liksom flink, og dette er noe du som kristen br gjre og br like. Jeg har aldri likt det. Aldri. Jeg har syntes det har vrt flaut og ubehagelig bare ut av det bl snakke om Gud og Bibelen med andre mennesker, med en venn er helt greit, men fle seg presset til gjre noe religist bare fordi det skal gjre deg god, det synes jeg er helt forferdelig. 

Etter at jeg ble lagt inn p psykiatrien i fjord har jeg bedt veldig lite, jeg har gtt lite i kirken, og tenkt veldig lite p Gud. Og jeg har oppdaget en ting, det er ikke Gud som har stilt alle disse rare "kravene" til meg, det er religion. Religion, og mennesker som har tolket min religion, har fortalt meg at jeg br spise sunt, trene, g pent kledd, be til Gud, smile, gi penger til veldedighet, snakke med noen om Gud, evangelisere, synge, synge pent, spille et instrument, bruke evnene mine til Guds re (en annen veldig kristen frase btw), lese bibelen, kunne bibelvers utenat, vokse i troen, komme nrmere Jesus, bli venn med Jesus, flge Jesus. Bahhhhh! Hva betyr egentlig alle disse tingene? 

Det river i meg innvendig. Men dette er ikke Gud, det er mennesker. Bare se p den ikke- kristne verden; tren, spis sunt, vr grei, smink deg, g i riktige klr, vr morsom, vr vellykket, f deg en utdannelse, ei noe dyrt, vr original, vr deg selv. Vi mennesker bare ELSKER sette krav til oss selv. Vi higer alltid etter vre mer enn vi egentlig er.

Men det er akkurat slike krav som gjorde meg syk. Gud gjorde meg ikke syk, mennesker gjorde meg syk. Jeg gjorde meg syk, og jeg kjemper mot dette hver dag. Kartet mitt, som jeg har levd etter s lenge, det m jeg kaste bort, ogs m jeg leve slik Guro vil, for, siden jeg er kristen, s tror jeg jo p Gud, og det jeg tror aller mest p er at livet jeg har ftt, som vi alle har ftt, det er en gave. Og den gaven den er min, ikke Gud sin, ikke noen andre sin, bare min, og livet mitt det nsker jeg leve, leve slik jeg vil. 

16 kommentarer

Jeg er ogs kristen , og tror p Gud . Er selv oppvokst i kristen familie, og har valgt det selv! Dette innlegget var veldig flott skrevet og det traff meg <3

Liseiselin: S flott hre :) <3

Veldig bra skrevet!! Leser gjerne flere snne innlegg! :)

Ingvild: Takk, det skal jeg prve f til :)

Veldig bra skrevet Guro! Veldig bra! Tror det er mange der ut som opplever kristenlivet snn..viktig sette ord p problematikken ❤️

Silje: Takk! Ja, det er ikke s mange som prater om dette :)

S sant og s viktig tema, Guro! Kristen tro er ingen 'image' vi skal ikle oss, men en styrkende kraft og et hp som gir oss retning og mening i livet 💜

Anne Hege: Ja, ikke sant, det handler virkelig om ha riktig fokus :)

Skille mellom religion og Gud, er viktig tenker jeg. Jeg var lenge kristen selv, men har vokst vekk fra troen pga vonde hendelser fra mennesker med en religis overbevisning. Savner mange ganger den personlige troen jeg hadde, men som jeg n ikke lenger finner igjen. Godt lese at dine utfordringer ikke har delagt ditt forhold til Gud. Takk for et tankevekkende innlegg :)

sterkimegselv: S trist lese, men samtidig ogs s bra at du har valgt tenke selv. Hper du har det godt n, og kanskje finner igjen troen en dag om det er noe du nsker :)

Dette var nyttig lese, ogs for en gammel bestemor skal jeg si deg. Det Hres sikkert rart ut. Men jeg blir glad av lese det alts. Glad fordi du er ung Og har funnet ut av dette. Jeg var minst dobbel s gammel. Og ikke er jeg vokst opp i kristent hjem heller. Men krava var likedan for meg som for deg. Og flelsene. Men n forteller jeg lett om Jesus til alle som jeg kjenner jeg skal si det til. Og s holder jeg fast p glede og fred. De sterkeste positive flelsene som er. Og det er arven Jesus gav oss. Takk og lov. Men i svarte tider s gjelder det samle p alle De sm gledene. Du er best p vre deg selv. Elske deg selv. Det er da du elsker skaperen og din neste som deg selv . virkelig elsker. . Det er ikke et krav. Det er en gave. Fredens gave.

Wenche olga: Veldig sant Wenche, elske seg selv og vre seg selv er nok viktig for at vi skal virke ekte og rlige, ogs ovenfor andre :)

Synes det er s fint hver gang jeg fr vite at det er noen som gr til "bare" vre personlig kristen. Jeg fikk fnatt og mtte vende ryggen til hele sulamitten. Har fortsatt masse "kristenissues" og synes det er vanskelig se p kristne som individer med en egen personlig tro fremfor en masse med hjernevaska zombier jeg m skygge unna (p tross av at noen av de jeg er mest glad i er kristne).

Jeg heier p deg ❤

Sesselja: Haha, ja noen ganger kan man mte p noen hjernvaska zombier, men som du sier s finnes ogs de med en personlig tro :) Hper alle issuesene slipper en dag, det kan liksom ta litt tid det der :) <3

Veldig flott skrevet, kjre deg! Du er sterk <3

Victoria Larsen: Takk, hyggelig hre <3 :)

Skriv en ny kommentar