Jeg er uenig med deg

Categories Mammalivet

Den lille bønna

Jeg husker da jeg var gravid med sønnen min, vi hadde gått igjennom en spontanabort og nå var jeg gravid igjen. De første åtte ukene tok jeg med knusende ro, jeg prøvde å distansere meg fra hele grei, det kunne jo hende vi spontanaborterte igjen. Men så, en mandags morgen i september, klarte jeg ikke å leve i uvitenhet lenger, jeg måtte bare vite om det var liv inne der eller ikke. Jeg sto opp av sengen, fant en privat klinikk på Oslo City og fikk time samme dagen. Vi var nok litt nervøse begge to, hva om vi ble like skuffet som sist? Hva om det ikke var noe der? 

Vi satt heldigvis ikke så lenge på venterommet, som jeg kan huske hvertfall 😉 Og jeg var nesten ikke forlegen da jeg skjønte at vi måtte sjekke vi vagina (som det så pent heter) for å få se om det var liv. Spent. 

Og der, inne i magen min lå det en liten bønne, så utrolig liten, men også så fantastisk fin og vakker. Jeg var letta, eller VI var letta, den lille i magen var der, og den hadde det bra, alt så bra ut og alt var som det skulle være.

Grunnen til at jeg deler dette

Jeg leste akkurat et blogginnlegg av en toppblogger som mente at om hun hadde blitt gravid nå ville hun tatt abort fordi hun ikke ville vært den moren hun selv ønsker å være for barna sine. Hun skriver også at om hun forteller dette til folk opplever hun at flere nesten blir sinte og ser på henne som en morder. Jeg kan forstå at vi alle skal få lov til å ha våre egne meninger og tanker, men da bruker jeg min rett til å si at i dette tilfellet er jeg STERKT uenig i at abort er greit. Det finnes så mange forskjellige situasjoner hvor abort kanskje er greit, men dette er ikke en av dem. 

Jeg er helt enig i at det er hennes egen kropp, og hennes eget valg. MEN når hjertet til bønna begynner å banke når du bare er seks uker på vei, så har du ikke lenger bare ansvar for ditt eget liv, men også et til. Det er ikke lenger bare din kropp, du deler den med et levende vesen som trenger deg for å leve. Ja, vi bor i Norge, og ja, jeg er enig i at kvinner skal få bestemme selv om de vil ta vare på et barn eller ikke, men hvor høyt betyr retten til liv? Hvor mye eller lite er et påbegynt liv verd? 

Og hva vil det si å være en god mor? Eller å være godt nok utrustet som mor? Jeg vet ærlig talt ikke. Følte jeg meg klar til å bli mamma? Både ja og nei. Det hele koker vel ned til hvordan vi ser på livet. Når starter livet? Hvilken rett har man når hjertet har begynt å banke? Hvilken etikk går vi etter? Er det rett å “ta” et liv fordi du kan bli en mye bedre mamma i fremtiden? Eller er det hmm. “bedre” for et foster å ikke leve i det hele tatt fordi den kanskje vil få en mor som ikke lever opp til sitt potensiale? 

Min kropp, – bla, bla, bla –

Jeg vet ikke. Jeg tror kanskje at det som.. hmm.. irriterer meg, eller som plager meg, er argumentet – jeg bestemmer over min egen kropp. Altså, bla, bla, bla.. den begynner å bli gammel, kanskje vi kan tenke litt dypere og litt mer over det vi snakker om? Ikke bare – dette er min kropp- ? Det er så stort fokus på meg og mitt, hva jeg har rett til og hva jeg kan gjøre fordi jeg vil, altså jeg er der på mange måter selv. Men en del av det å bli mamma er å gi avkall på akkurat dette -min og mitt- det er en mulighet til å sette noe høyere enn seg selv. Å bli mamma handler ikke om å være god nok eller bra nok, det handler om ansvar, å ta ansvar, å få ansvar. 

Hele innlegget hennes virker for meg litt lite gjennomtenkt. Jeg er jo mamma selv, har opplevd en spontanabort, og har opplevd det å se en bitteliten bønne ha et hjerte som banker, jeg vet hvordan et lite liv ser ut. Jeg tror at det jeg ønsker å si er at vi skal få lov til å være uenige, og jeg synes det er greit at vi kan bli sinte når noen mener at det er greit å ta abort fordi man har potensiale til å bli en bedre mamma senere. Bloggeren skriver at dette ikke er en selvisk og egoistisk tanke, men er den virkelig ikke det? Den handler jo mer om selvet, enn barnet som eventuelt ville blitt født. 

Jeg merker at jeg må tenke mer på dette, det finnes så klart flere argumenter på begge sider, men jeg følte virkelig for å skrive min reaksjon til innlegget jeg leste. Jeg synes bare det virker så.. typisk.. for den tiden vi lever i, så mye fokus på.. hmm.. ens egen eksistens og jagen etter å være bedre, best- være den beste versjonen av seg selv.

Oh, well.. Nå tror jeg at jeg har skrevet nok om dette. 

Hva tenker du? Har du lest blogginnlegget? Er du enig eller uenig? 

 


Følg meg gjerne på andre sosiale medier HER 

#uenig #mening #ytring #abort #livet #verdifullt #blogg #blogger #hverdag #torsdag #verdi #gibeng #mamma #familie 

14 kommentarer

14 thoughts on “Jeg er uenig med deg

  1. Du sier det bra her: “når hjertet til bønna begynner å banke når du bare er seks uker på vei, så har du ikke lenger bare ansvar for ditt eget liv, men også et til”
    Og noen ganger er abort akkurat det, å ta ansvar. Vite sine egne begrensninger og ikke utsette det barnet for en mor som ikke vil være en mor. Å være ønsket er noe av det aller viktigste for et barn. Så det å ta abort fordi man ikke er klar til å bli mor er overhodet ikke egoistisk i mine øyne 😊
    Bra innlegg 👍

  2. Katrín: Hei! Ja i noen tilfeller så er det kanskje riktig og ikke egoistisk å ta abort, men jeg tror at et barn kan være elsket og ønsket selv om det ikke passer helt inn akkurat der og da 🙂
    Takk for at du delte din mening 🙂

  3. Jeg er helt enig med deg:) det bør være god grunn for å ta abort. Spesielt etter hjertet er begynt å slå. Da er det faktisk et liv vi snakker om.

  4. Jeg tenkte jeg skulle komme med en lang kommentar her om hvor mye jeg er imot abort, og selv om jeg ikke klarte å få ned tankene mine her i kommentarfeltet, er jeg fortsatt sterk motstander.
    Men, jeg synes DU så fint klarte å få ned tankene dine og budskapet ditt. Og jeg er veldig enig med deg.

  5. Veldig fint innlegg! Først skrev jeg en laaaang kommentar om hvorfor jeg ikke er enig med deg men på samme måte som du neppe blir å forandre min mening kommer ikke jeg til å forandre din, så det ble litt lite konstruktivt. Eneste jeg vil si da er: Jeg er nok ikke enig med deg her. Fin blogg, gøy å lese, ha en fin dag 🙂

  6. Jeg er enig med deg Guro. Vi må huske på at det er mange der ute som ikke kan få barn og skulle ønske adoptere ett. La oss ikke ta liv fra noen uansett hva som skjer i livet vårt. kanskje det barnet som du ikke egentlig vil ha kan bringe lykke i ditt liv og forandre deg for det beste. Vi vet aldri det som venter på oss eller på det barnet som skal komme. Jeg har selv gått gjennom mye i livet mitt både med krig og livet som flyktning i mange forskjellige land i Afrika. Har opplevd xenofobi og rasisme, har grøt mye. Men det å tro på Gud og legge alt det jeg sliter med eller lykkes med i Sine hender har hjulpet meg og familien min. Vi må også være takknemlig med det vi har, for det er mange som har det egentlig verre enn oss, men klarer å holde ut. Vi bør ikke klage mye over alt som skjer i livet vårt. Vi må aldri gi opp å håpe. Det har i hvert fall hjulpet meg i vanskelige tider. Jeg vet også at vi mennesker er forskjellige og reagerer ulikt i ulike situasjoner men alle har evner til å takle livets utfordringer til og med å klare å beskytte det uskyldig barnet som er ferd med å vokse inn kroppen vår. Vi må også være flinke til å søke om hjelp fra de som kan hjelpe oss, foreldre eller andre vi stoler på (profesjonelle). Det er ikke alltid vi klarer oss alene.
    Vil avslutte ved å beklage for noe språkfeil som kan forhindre lesere å forstå det jeg mener.

  7. Clemence Nsenga: Hei! Takk for en flott kommentar, jeg synes det du skriver er veldig forståelig 🙂 Ja, hjelp er godt og ha, og det er ingen skam i å spørre etter den heller. Takk for at du delte tankene dine her 🙂

  8. Det er KUN en som kan bestemme over liv og død, og det Herren!
    Bestemme over egen kropp og eget liv ja…men hva med å ta ansvar for egne handlinger?? Er man ikke rede til å få barn, så er man vel heller ikke klar for sex 😉
    Det er bevist at fostre helt ned til 4 uker lager lyd når de drepes i mors liv!
    Så sånn tenker jeg om dette Guro 😉 Du er sikkert ikke forbauset.
    Ha en fin dag og kos deg med god unga dine 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *