Suksess, fremgang, det å gjøre lykke // Dette sliter jeg med

Categories Mammalivet

Knatre, knatre. På vei ned til “gymmen”. Den er selvlaget, mannen har kjøpt vekter, stenger, løfteapparat og en sykkel. Knatre, knatre. Tredje gangen jeg får trent i år, 2018. 

Det er bra Guro. Du er flink nå som du har begynt å trene, du føler deg bra, vellykket. Tungsinnet. 

Hvorfor skal suksess være basert på alt vi kan og klarer. Jeg vet jeg skriver en del om dette, men det er fordi jeg sliter så fryktelig mye med det selv. Nesten uten å merke det blir jeg dratt inn i en tankegang, en verden hvor suksess er… viktig. 

Suksess. Det høres slitsomt ut egentlig, jeg assosierer det med stress, fasade. Hvor kommer dette maset og jaget fra? Ja, og hva er egentlig definisjonen på suksess? 

Suksess, fremgang, det å gjøre lykke, Store norske leksikon

Det å gjøre lykke. Høres sært ut. Men det er kanskje derfor vi jager etter suksess, fordi vi egentlig jager etter lykke? Betyr det at de fleste av oss egentlig er ulykkelige? Eller, nå snakker jeg for alle, vil det si at jeg er ulykkelig? 

Her om dagen kjørte jeg Veslefar i barnehagen. Han skravlet i et sett i baksetet, plutselig merket jeg at tårer presset litt på, det kilte litt i magen og jeg fikk en liten klump i halsen. Lykke. Takknemlighet. “Han er så nydelig, og jeg er så utrolig glad i han”, tenkte jeg, og plutselig, men rolig dalte tanken ned i hodet mitt “nå er jeg lykkelig”.

Der og da betydde suksess og fremgang ingenting. I det lille øyeblikket hadde jeg ikke en bekymring oppe i hodet, vi bare var der, koste oss. De øyeblikkene og den roen skulle jeg ønske at jeg hadde oftere. Da har jeg det bra, og familien min har det bra. 

Ja… Dette jaget etter suksess. Det er sikkert ikke alle som har det slik, men noen av oss sliter med dette. Ønsker å være lykkelige, men finner ikke alltid ut helt hvordan man blir det. Lykkelig. Jeg vet at lykken ikke finnes i ting, utseende, fin kropp, men jeg er dratt mot det allikevel. Ønsker mer, ønsker mindre, ønsker ditt og datt. Er ikke det bare sært egentlig? Å være så fascinert og tiltrukket av ting man ikke har, men som man allikevel tror at skal gjøre en lykkelig? Selv om man vet at det ikke kommer til å gjøre en lykkelig? 

Knatre, knatre. På vei opp fra “gymmen”. Fikk ikke trent så mye da Veslemor ikke hadde lyst til å sove lenge i dag. Føler meg litt skuffet. Knatre, knatre. Der sovnet hun igjen visst. Great! Jaja, men så er hun nydelig da. Tar noen knebøy før jeg går inn. Rekker å dusje før hun våkner. 

Lykke? Vet ikke, men jeg har det bra hvertfall. 

Følg meg gjerne på andre sosiale medier HER.

#lykke #suksess #livet #glede #barn #familie #slikerdet #blogg #hverdag #fredag

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *