Det flotte world wide web

Categories Meninger

Hei dere! 

ENDELIG, har jeg  internett igjen, og det er utrolig digg. Jeg har gledet meg til denne dagen, men har også forstått hvor “avhengig” jeg er av nett og det å sjekke sosiale medier. Det er faktisk litt skremmende så jeg ønsker egentlig å gjøre noe med den saken, vi får se, jeg må liksom tenke litt på det. 

Anyways, apropos nett og slikt. Det foregår en evig debatt på nettet om det er greit å eksponere barna sine eller ikke på sosiale medier, og jeg tenkte å topp dette temaet i dag. Jeg har hørt argumenter både for og imot og har selv delt en del bilder av mine egne barn. Selv har jeg vært litt på vippepinnen. Jeg er jo veldig glad i barna mine og synes de er de flotteste ungene i verden, så klart har jeg lyst til å vise dem frem. Jeg velger å følge nettvettreglene angående hvilke bilder som er greit å dele av barn og hvilke som ikke bør bli delt, som nakne, syke, triste eller «flaue» bilder.

Men er det nok? Holder det liksom? Jeg har vært litt frem og tilbake her. For det første, barna mine er jo ikke store nok til å gi sitt samtykke, de har dermed ikke mulighet til å si klart ifra om det er greit eller ikke. For det andre vet man faktisk ikke, og kan aldri vite, om noen bruker disse bildene til noe til IKKE skulle vært brukt til, straks bildene er ute på det store flotte world wide web er det noe turning back.

På den andre siden så er det helt vanlig at mødre og fedre legger ut bilder av barna sine. Når barna mine vokser opp tviler jeg på at barn blir erta eller hengt ut fordi det finnes bilder av dem på nett. Jeg tror det kommer til å være like vanlig som å ha fotoalbum hjemme i stua. 

MEN, etter mye frem og tilbake med meg selv har jeg funnet ut av at jeg vil dele færre bilder av barna mine på sosiale medier og bloggen. Den største grunnen til at jeg ønsker å dele bilder av dem er egentlig bare for min egen del…haha! Ja, faktisk for å skryte av hvor fine barn jeg har ;).  Men det rettferdiggjør ikke at jeg deler bilder av dem uten deres samtykke, og der må jeg nesten sette barna før meg selv. 

Hva mener du? Synes du folk har blitt litt hysteriske eller synes du det er greit å være forsiktig? 

– Vi blogges <3 

 Følg meg gjerne på andre sosiale medier HER! 

#blogg #blogger #mening #valg

6 kommentarer

6 thoughts on “Det flotte world wide web

  1. Synes det er utrolig fint at du tar det opp! Har ikke barn selv, men ser så utrolig mange foreldre som legger ut bilder av egne barn i tide og utide.

  2. Kjempe bra at du deler dette! Jeg ble mamma i fjor sommer og har ei datter på 7 mnd, og vi deler ikke så mye bilder av henne på nettet! Skjønner ikke hvorfor vi skal gjøre det! For det første har hun faktisk et personvern, for det andre vil jeg ikke at hun skal se at bilder av henne florerer på nettet når hun blir voksen, og for det tredje så finnes det pedofile menn som kan missbruke disse bildene. Så nei! Jeg mener at man ikke burde dele bilder av barnet sitt på nett! Jeg er mamma men har ikke delt et eneste bilde av henne på bloggen, og heller ikke oppdatert oppveksten hennes for det finnes faktisk bøker til slikt.
    Nå har det seg sånn at jeg og samboeren er enige i at vi deler bilder når det er noe spesielt den dagen som har skjedd og ikke mer enn det 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *