Hvordan oppdrar man et barn?

Categories Familien

Hvordan oppdrar man et barn? 

 

Jeg vet ikke. Haha. Jeg vet ærlig talt ikke, men jeg vet hvordan jeg ønsker at barna mine skal ha det. Jeg vet jeg ønsker å gi dem selvtillit, selvinnsikt, selvbeherskelse, jeg ønsker at de skal kunne ha respekt for seg selv, samtidig som at de ikke tar seg selv så høytidelig. 

Jeg ønsker at de skal vokse opp med en følelse av at de kan klare alt så lenge de legger sjelen i det. Jeg ønsker at de skal vokse opp og føle seg verdifulle, jeg ønsker at de skal se at andre mennesker har verdi og at de skal bry seg om andre. Jeg ønsker at de skal vokse opp og være fornøyd med akkurat den de er, hva de er og hvordan de er. 

Jeg ønsker de skal se at den de er har potensiale, men at de også skal være fornøyd med seg selv uansett hvilken retning livet tar, om de får seg en utdanning eller ikke, om de får barn eller ikke, om de blir rike eller ikke, om de blir fattige eller ikke. Jeg ønsker at de alltid skal kunne se det positive i ting, samtidig som at de klarer å takle smerte og sorg når det kommer, for det vil komme. 

Hvordan oppdrar jeg barna mine? Jeg vet ikke, men jeg har alltid disse målene for øynene, så jeg prøver i det minste å gi dem frihet til å utforske, samtidig som at jeg er streng når de er “slemme” mot hverandre eller andre. Jeg sier noen ganger nei til ting og er konsekvent, mens jeg av og til gir etter for å vise at noen ganger så kan man ta feil, eller man kan ha svart litt for raskt. 

Jeg sier at jeg er glad i dem og elsker dem hver kveld. Jeg synger “Kjære Gud jeg har det godt”, og kysser dem på nesen før de skal sove. 

Hvordan oppdrar man et barn? 

Ved å leve livet, ved å la dem få prøve, ved å la dem lykkes, ved å la dem feile, ved å heie dem frem. 

Jeg ble spurt om det å være adventist gjør noe med hvordan jeg oppdrar barna, og jeg kan svare både ja og nei. Jeg kommer så klart til å lære dem om Gud, ta dem med i kirka og slike ting. Jeg oppdrar dem til å være glad i alle mennesker, og jeg forteller dem at det er viktig å hjelpe andre som ikke har det like bra som oss- for det er en av oppgavene våre akkurat her på jorden. 

Samtidig så tror jeg at mye av det jeg har skrevet er noe alle foreldre, de fleste hvertfall, ønsker for barna sine. 

Aiii.. Ja, hvordan oppdrar man et barn? 

Vi blogges! 

– Guro <3 

 

3 kommentarer

3 thoughts on “Hvordan oppdrar man et barn?

  1. Fint innlegg! 😀
    Hvordan ser du på grenser? Lar du det å være adventist påvirke det?Skal de få gjøre det de ønsker, som å spise det de vil (svin f.eks), kino, bowling, klassefester og sånt?

  2. Fint innlegg! 😀
    Hvordan ser du på grenser? Lar du det å være adventist påvirke det?Skal de få gjøre det de ønsker, som å spise det de vil (svin f.eks), kino, bowling, klassefester og sånt?

  3. Fint innlegg!: Både – og. Jeg har to veldig små barn så så klart setter jeg grenser 🙂 Når de blir eldre må de etterhvert få velge selv. Når det kommer til kino, bowling og klassefester er dette noe jeg gjorde selv da jeg vokste opp og ser ikke noe galt i det. Vi kommer til å fortelle og lære barna det jeg og mannen tror og står for som å holde de ti bud osv, men vi kommer også til å fortelle barna at uansett hvilken retning de velger i livet så kommer vi ALLTID til å ta vare på dem 🙂 og elske dem..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *