“Styggefingeren”

Categories Religion og tro

Hei dere! 

I går la jeg ut et bilde på bloggen min, og flere reagerte på det, derfor har jeg erstattet det med et annet bilde. Du kan lese blogginnlegget HER!

Jeg har i dag tvilt på budskapet jeg prøvde å formidle. Var det greit å dele det bilde? Hva med jobben min? Jeg jobber jo tross alt som pastor? 

Men hvorfor delte jeg bildet? Jeg delte det for å fortelle at vi alle gjøre irrasjonelle ting av og til, noen ganger er det styggedom i livet vårt. Noen ganger kan man føle seg like stygg som “styggefingeren”, og allikevel. Hallelujah! Allikevel elsker Gud meg. 

Jeg kunne viste andre bilder som dette

eller dette 

eller dette

men jeg valgte å vise dette

Disse bildene ble alle tatt på samme tidspunkt for noen måneder siden. De ble tatt mens jeg hadde det vondt inne i meg, de ble tatt mens kroppen ble herjet av angst. Jeg valgte å ta bilder av det fordi jeg liker å uttrykke meg, det gir meg ro og fred. Fingeren, eller fuck you- tegnet som det kalles, det kan hende det er stygt, fælt, men det beskriver så godt hvor mye jeg hater vonde følelser, vonde tanker, ondskap, skam… alt som er vanskelig. 

Jeg er pastor. Og fingeren passer seg kanskje ikke for en pastor, allikevel så holder jeg den oppe for å vise at tross alt vondt jeg har inne i meg så velger jeg å stole på at Gud er der for meg, og at uansett hvordan jeg har det akkurat nå så kommer jeg til å få det bedre en annen dag. Fingeren passer seg kanskje ikke, men la meg gjør noe helt klart- jeg verken banner eller viser fingeren mens andre er til stede, bortsett fra mannen kanskje da… Dette er ikke noe jeg flyr rundt og gjør, men det skjer i de rommene hvor jeg er alene, de gangene noe river hardt i meg og jeg føler meg forlatt. 

Det skjer når jeg ikke vet hvordan jeg ellers skal få uttrykt smerten i hjertet. 

Det skjer når jeg er desperat etter å føle meg hel. 

Noen dømmer meg kanskje, noen mener det er veldig upassende, og kanskje er det det. JA! 

Kanskje er det upassende. MEN DET ER IKKE DET SOM ER POENGET!!!!

POENGET ER HELLER IKKE AT VI KAN GJØRE HVA VI VIL BARE FORDI VI KAN!!!

POENGET ER AT GUD TAR IMOT MEG AKKURAT SOM JEG ER, I ALL MIN SVAKHET.

Selv om jeg føler meg liten, ynkelig, stygg, teit. Uansett hvor svak og liten jeg er så kan jeg reise meg opp igjen fordi Gud tar meg imot. Hans nåde er nok for meg, hans kjærlighet er nok for meg. Mitt liv. Ditt liv. Det er verdifullt og kan brukes til noe godt, det kan brukes til å trøste noen, det kan brukes til glede noen, det kan brukes til å hjelpe noen, 

men bare hvis jeg møter mennesker med et ønske om å forstå, med et ønske om å lege sår. 

Da jeg fødte min førstefødte var det en ting som lindret smertene mer enn noe annet, og det var kaldt vann. Jeg skrek på jordmødrene at de måtte putte kaldt vann, du vet, der barnet kommer ut, og det var den beste lindringen. En fødsel kan være brutal, ekkel, lang og vanskelig, men det hjelper ikke å si; ta deg sammen, få ut ungen, vask deg, bli ren- du er så sliten, du skriker, du jamrer, du klarer ikke å bry deg om hva de andre rundt mener, og alt som kan gjøre en forskjell er gode rolige ord, og en kald klut. 

Mildhet, godhet. 

Mildhet, godhet.

Mildhet, godhet. 

Er poenget klart? Eller må jeg forklare det en gang til? 

Vi blogges!

– Guro <3 

#blogg #angst #onsdag #gud #tro #godhet #fødsel

4 kommentarer

4 thoughts on ““Styggefingeren”

  1. Autenticitet vs. appropriateness.
    Jeg sa “hold kjeft” fra talestolen i kirken siste gang jeg hadde preken. Egentlig var det fordi jeg siterte Jesus og skulle forklare, at det egentlig var det han sa til stormen for å få den til å legge seg. Men kunne se sjokket i folks øyne, da jeg valgte de ordene og tilmed sa det med trykk på – men de skjønte poenget, og jeg fikk bare positive tilbakemeldinger. Kanskje han egentlig ga stormen fingeren. Fuck stormen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *