Jeg trenger en pause fra “seriøse” Guro

Categories Religion og tro

Hallo kjære lesere! 

Jeg må si at jeg har følt meg så heldig og privilegert de siste dagene. Alle de fine ordene, de oppmuntrende ordene, de støttende orden som har blitt sendt i bloggens vei har virkelig gjort godt i hjertet. 

Hver gang jeg skriver litt kontroversielt, ærlig, skriver litt “provoserende”, så blir jeg alltid så usikker på meg selv i etterkant. Er dette greit? Har jeg gått for langt? Hva mener andre om meg? Ja, slike tanker bare romsterer rundt i hodet mitt i noen dager etter. Men som regel roer det seg og jeg blir virkelig rørt av alle hyggelige tilbakemeldinger. 

Jeg ønsker bare å si et stort TAKK! 

Ellers så håper jeg dere har en fin torsdagskveld. Jeg og mannen er nå på pastor/ lederkonferanse på Sundvolden Hotell og koser oss masse med god mat, bra møter og bra fellesskap, for ikke å snakke om flotte hotellrom som man kan slappe av på. 

Ja, her i mellom slagene så har jeg til og med fått til å skrive dette blogginnlegget.. Hihi! 

Jeg merker jeg trenger en liten pause fra “seriøse” Guro og heller bare være litt “vimse” Guro. Nyte livet. Og det planlegger jeg å gjøre denne helgen, det blir mye møter, men det kommer nok til å bli bra og viktige møter med fokus på å engasjere alle i menigheten. Ja, jeg skriver mye om menighet, men det er nå der fokuset mitt er kanskje … 80%.. nei.. 60% av tiden, så ja, slik er det bare. 

Ja, angående det. Hva tror du på? Er du kristen, muslim, ateist, agnostiker?  Hadde vært veldig gøy å lese akkurat din oppfatning av verden, universet- ja, hva du tror skjer etter døden 🙂 Legg gjerne igjen en kommentar.

Vi blogges!

– Guro <3

6 kommentarer

6 thoughts on “Jeg trenger en pause fra “seriøse” Guro

  1. Jeg har ingen religiøs tilhørighet, men utelukker så absolutt ikke muligheten for at livet inntar en annen dimensjon/form etter den legemlige døden av den grunn. Grunnlaget for mitt syn, ligger i fysikkens lov om at energi forblir konstant, og liv er som kjent nettopp dette; energi. Hvorvidt vi gjenfødes til en legemlig tilværelse, og hvorvidt det hele har en for oss begripelig mening, hverken vil eller kan jeg uttale meg om, da jeg rett & slett ikke har peiling (ha ha)

  2. Jeg kjenner så til den usikre følelsen man gjerne får etter å ha delt noe som kan bli oppfattet som kontroversielt og provoserende. Da er det veldig fint med god støtte etterpå 🙂
    Jeg er faktisk litt usikker på om jeg er troende eller ikke. Jeg er døpt og konfirmert kristelig, men etterhvert som jeg er blitt eldre har jeg blitt mer usikker. Jeg har vanskelig for å tro at Big Bang skapte verden, men jeg har også vanskelig for å tro at en Gud skapte verden, men noe må jo ha skjedd for at verden ble skapt liksom.
    Når det gjelder hva som skjer etter døden er jeg av den oppfatning av at ingen kommer til himmel eller helvete. Jeg tror absolutt at det finnes ånder som går igjen, som prøver å få kontakt, som ikke klarer å reise videre, men hvor man eventuelt havner etter døden har jeg egentlig heller ikke noe godt svar på, haha 🙂

  3. Gry Henriksen: Ja hva som skjer etter døden er virkelig spennende 🙂 Veldig gøy å lese ditt «ståsted». Vi har vel alle litt forskjellig meninger og syn tror jeg 😀

  4. MK: Det er bra vi er flere hihi 🙂 Ja, det er rart å tenke på at verden enten alltid har vært, ELLER at den ble til, men noe kan jo ikke bli til av… ingenting. Jeg tror på engler og demoner, men ikke å der- er ikke det spennende hvordan vi mennesker tror forskjellig ting 🙂 ?

  5. En ting jeg gjerne vil få frem om livssyn generelt, er at folk må slutte å påberope seg monopol på sannheten. En ting er den enorme bremseklossen det utgjør i hht å komme nærmere de faktiske svarene. Ingen har sannheten, men antagelig har mange av oss en ørliten flik, og jo før vi innser dette og begynner å jobbe mot svarene sammen, jo nærmere fakta vil vi komme. Ved siden av det rent progressive aspektet, er jo nettopp denne proklameringen av monopol på sannhet roten til en brorpart av den krigingen og elendigheten som har foregått her på planeten gjennom flere tusen år! Selv om jeg, som sagt ikke tror i hht noen av religionene, ser jeg ingen grunn til å betvile at både Jesus & Muhammed har levd og virket. De var utvilsomt menn med svært spesielle evner, hvilke jeg dog plasserer under paranormale, og ikke minst at de var pionerer langt forrut for sin tid i hht likeverd, rettferd osv. Med dette som utgangspunkt, føler jeg rett & slett en tristhet på deres vegne når jeg ser hvordan følgerne av det som skulle bli deres religioner bærer seg stikk i strid med det som var deres budskap & livsgjerning gjør i deres navn.. Jeg mener.. Eksempelvis, var faktisk Muhammed den første som sto opp og proklamerte at kvinner så vel som slaver hadde nøyaktig den samme menneskelige verdi som frie menn! -Hvor forkvaklet ironisk er ikke det, liksom!?..

  6. Gry Henriksen: Det er så riktig det du sier. Selv er jeg kristen og tror på Gud og Bibelen, men om jeg begynte å si at jeg vet sannheten- har all sannhet- monopol. Da kommer jeg aldri noen vei med troen min! Dessuten blir det sekterisk, noe som VIRKELIG er skummelt 🙂 Jeg synes det er helt greit å tro på noe, så lenge man er åpen for at man ikke vet alt og er… kanskje ydmyk 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *