Hva er sex?

Categories Meninger

Da er vi virkelig i gang. I den første ordentlige sexpraten her på bloggen skal vi ta for oss begrepet sex, eller på norsk, samleie.

I store medisinske leksikon står det;

Samleie er i vanlig språkbruk den seksuelle handlingen der (i regelen) to personer har sex sammen på den måten at de er nakne og stimulerer hverandres kjønnsorganer

Dette er selve handling og jeg tror de fleste vet hvordan dette foregår (så vi behøver ikke gå nærmere inn på det akkurat nå). Men samleie er så mye mer enn det, i sml står det også;

Samleie har stor følelsmessig betydning. Det gir opplevelse av spenning, avspenning, bekreftelse, intimitet, nærhet og kjærlighet.

Sex kan være noe skikkelig fint. Noe som er godt, deilig og nært, men det kan også bli misbrukt, det kan føles vondt, krenkende og skamfullt. Så hvor går grensen? Hva er det som får sex til å være bra og positivt? Hva er det som får sex til å være noe vondt og negativt?

Jeg sitter (heldigvis) ikke med fasiten, men jeg har da gjort meg opp noen tanker. Det starter vel allerede fra man er liten. På helsestasjonen får man som foreldre beskjed om hvordan man skal forholde seg til barnet og dets seksualitet i fra tidlig alder. Seksualundervisning starter allerede tidlig på barneskolen, det har blitt viktig å få barn til å forstå at man er herre over sin egen kropp, ingen andre bestemmer over den.  

På ungdomskolen har man også undervisning om sex og seksualitet, kvaliteten kan vel være så som så, men det skal bli undervist hvertfall.

De fleste foreldre og skoler ønsker nok å prøve å skape et positivt bilde på sex og seksualitet. Det er noe fint, man bør ha det med noen man er komfortabel med og glad i, det er viktig å beskytte seg osv.

Allikevel lærer nok barn og unge mest om sex fra TV, Internett og venner (jeg gjorde hvertfall det) og her har man ikke like mye oversikt og «kontroll» på hva som blir lært.  Reality tv lærer at sex med mange er helt greit, det er ikke farlig, det er helt normalt, det gjør ingen ting, sex er jo bare sex.

Men er det sant? Er det sant at sex det kan man bare ha så mye man vil uten at det har konsekvenser for en selv? Uten at det setter spor på en eller annen måte?

Akkurat her kan jeg ikke snakke på vegne av andre (eller meg selv) fordi jeg bare har hatt en seksualpartner i løpet av mitt liv. Allikevel har jeg hatt samtaler med flere som skulle ønske de hadde hatt færre seksualpartnere- siden det er noe fint og flott man deler med en person.

Sååå.. det var en liten detour, tilbake til dette med negativ eller positiv opplevelse av sex.

Om man har blitt påtvunget sex, om man har vært i et destruktivt forhold, om man sliter med selvbilde, om man ikke er komfortabel med sin egen seksualitet- da tror jeg man fort kan føle at sex er noe negativt, noe man egentlig ikke liker så veldig godt. Oppvekst, mentalitet, hva slags person du er, hva du blir eksponert for, alt dette er med på å forme deg som person, men også ditt forhold til sex.

Dette kan også gå en annen vei. Om du er fornøyd med deg selv, om du er komfortabel med din seksualitet, om du har vokst opp i trygge rammer, og hatt mulighet til å utforske din seksualitet, om du har blitt lært til at det er noe flott og fint som må ta vares på, da tror jeg man har lettere for å nyte sex.

Selv har jeg et litt anstrengt forhold til det, av forskjellige årsaker, men det har hjulpet å jobbe med å være fornøyd med seg selv, men også å akseptere at vi, jeg, er et seksuelt vesen. Jeg har jo også en religiøs “bagasje” med meg og har måtte lære meg at Gud, Bibelen, ser på sex som noe veldig, veldig fint. 

Derfor, neste gang jeg tar opp dette temaet kommer jeg til å ta det fra et Bibelsk perspektiv. Og for de som tror at «Nei, da må vi bare knipe igjen», dette står i Bibelen:

     Leppene dine er som skarlagensbånd,
          og munnen din er deilig.
          Som en skive av et granateple
          er tinningen bak sløret.
          
     Halsen din er som Davidstårnet,
          bygd av tilhugget stein.
          Tusen skjold henger på det,
          alle heltenes rundskjold.
          
      Brystene dine er som to gasellkalver,
          tvillinger som beiter mellom liljene.

Høysangene, Bibelen

Og…

     Når kongen er hos meg,
          dufter nardussalven min.
          
    Kjæresten min er en myrrakvist,
          han overnatter mellom brystene mine.

Høysangene, Bibelen

 

Just sayin 😉 

Ps. Jeg kommer også da til å snakke om “Sex før ekteskapet” i det neste sex- innlegget da flere har lurt på dette via Saraha, og dette er veldig relevant siden dette er et “Bibelsk” fenomen. Gleder du deg? Ikkk… Jeg gjør hvertfall.. er det litt.. rart? Næhhh. Det går bra 😀 

Forresten, om du har en kommentar, eller et spørsmål og ønsker å være anonym, da er det bare å trykke HER!

Vi blogges!

– Guro <3

#sex #seksualitet #bibelen #blogg #torsdag #høst

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *