Misshandler jeg dyret mitt?

Categories Blogg

Jeg lar valpen sove nede i buret sitt, alene. Jeg tar katten i nakkeskinnet når den hopper opp på benken etter mat. Jeg gir hesten en rapp på nesa om den napper. Jeg vaksinerer ikke kattene mine.

Misshandler jeg dyrene mine?

Noen vil påstå at jeg gjør det, andre ikke. Da jeg fikk valpen i hus leste jeg meg opp på nette angående dette å vende hunden til bur, på absolutt alle sider jeg gikk inn på ble jeg en stor stygg ulv om jeg lot valpen vende seg til bur fra dag en. Bare 1 av 100 kommentarer jeg leste var ikke imot å vende hunden til bur på den "harde" måten.

Hvis jeg ikke lot henne ligge ved siden av meg var jeg et monster og burde ikke ha hund… ehhh! Hva skal jeg si? Jeg blir oppgitt. Når ble dyr mennesker?

Valpen min piper i kanskje 15 – 20 minutter før hun roer seg og vil sove. Ja, hun kjeder seg og føler seg kanskje alene og ensom, men hun er ikke redd. Hun er selskapssyk.

Jeg lufter henne godt før nattan, og er sammen med henne store deler av dagen. Hun er glad og fornøyd!

Jeg er imot menneskeligjøring av dyr. Imot at det skal være så fryktelig svart-hvitt, jeg tror det finnes flere måter å gjøre ting på, det viktigste er at dyret har det bra.

Jeg liker ikke at folk mishandler dyr, jeg får vondt i hjerte når jeg ser at dyr IKKE har det bra. Men dyr er ikke som oss, de er mer primitive og handler mye mer på instinkt.

Jeg bryr meg ikke om folk lar hunden sove i sengen sin eller om de lar vær å ta katta i nakkeskinnet, men la andre oppdra dyret sitt på en annen måte om de trenger eller ønsker det. Så lenge dyret har det bra, er jo det det viktigste.

Hva mener du?? Er du enig? Uenig? Hva er din erfaring?

#dyrevern #dyr #blogg #mening #debatt #mishandling #hund #dyrehold

7 kommentarer

7 thoughts on “Misshandler jeg dyret mitt?

  1. Jeg er enig. Selv går mine hunder fritt, og sover sammen med meg. Angående burbruk. Jeg er egentlig både for og imot det. For eksempel, jeg har vært vitne til hunder som er i buret nesten døgnet rundt fordi eiere ikke vil ha dyrene sine til å vandre. Så at dyr er i bur for å oppbevares der og til og med spiser og drikker der, det er jeg imot. Men for eksempel hunder som ikke kan være løse alene fordi de ødelegger alt er jeg ikke i mot så lenge de har det godt og ikke bor i buret hele tiden. Føler dette ble litt rotete forklart, så håper du forstår hva jeg mener

  2. Jeg er enig med deg Guro. Jeg tror man gjør både seg selv og hunden en tjeneste hvis man klarer å gjøre hunden vant til å ligge i bur. Når hunden blir mer voksen kan det til og med hende at hund liker å trekke seg litt unna, og benytte seg av buret sitt som et fristed. I hvert fall når man har små barn i hus, kan buret være et sted der barna ikke får lov til å røre hunden hvis hun ligger der 🙂 Du er dyktig med dyr, stå på! 🙂

  3. Sin du er en dritt som holder katten din i nakkeskinnet. Kanskje jeg skal holde deg etter håret og se hvordan du liker det?

  4. Silje: Kattene mine er ikke redd for meg og kommer gjerne for å få kos. Så jeg tror det går helt fint 🙂 Håper du kan se at det ikke er det samme når det kommer til dyr og mennesker 🙂

  5. Silje 19:17: Det er en vesentlig forskjell når det kommer til katter og mennesker. Når vi blir født holder ikke mammaen våres oss i nakkeskinnet, men du! Det gjør katter, kattemammaen instinktivt holder katteungene i nakkeskinnet når de f.eks. skal flyttes til et annet sted..det er en del av deres natur.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *