Dilemma

Categories Trening og kosthold

//Scroll down for English//

Hei dere! 

Trenger bare å få ut noen tanker litt raskt her på morgenkvisten. Jeg sliter nemlig med å finne den riktige motivasjonen til å trene og spise sunt, for den største motivasjonen er rett og slett at jeg ønsker å bli tynnere og se bedre ut. Det er kanskje ikke noe galt i dette, men for en som har slitt med spiseforstyrrelser før så blir dette egentlig et ganske stort dilemma. Jeg tenker med meg selv at, NEI!, jeg ønsker IKKE å gå igjennom det samme helvete som jeg gjorde da jeg var 16- 17 år. Det var helt forferdelig, jeg skulle ikke spise ditt og datt, jeg trente mye, jogga, fikk dårlig samvittighet for hver minste lille ting, målte “tykkelsen” på håndleddene, ja… var livredd for å gå opp i vekt. Jeg ønsker ikke å havne i den tilstanden en gang til, så hvordan får jeg.. hmm.. kommet meg i form, trent og spist sunt uten at det skal gå utover psyken? 

Jeg har nemlig ikke svaret. Det er jo dumt å la kroppen forfalle, men hvis jeg velger å trene og tenke mer på helsa havner jeg så sinnssykt fort i en ond spiral. Jeg begynner å tenke mye mer på prestasjoner, får dårlig samvittighet hvis jeg hopper over en treningsøkt og føler meg helt forferdelig hvis jeg spiser noe jeg ikke skal. Da føles det bedre å egentlig aldri starte..uff.. Ja.. Som sagt, jeg har ikke noe godt svar, trengte bare å få det litt ut, jeg blir jo litt frustrert liksom.

Oh well.. Ønsker dere alle en god uke, og en god mandag. Og kanskje har du noen gode råd? 


Hello you! 

I just need to get something of my chest. I kind of have a dilemma and I don’t know how to solve it! I need to find the (right) motivation to eat more healthy and exercise, because right now I just want to do this in order to get thinner and look good. That might not be bad in it selves, but when it comes to a person who has struggled with eating disorders it gets tricky. Why? Because I do not want to go through the same hell that I did when I was 16- 17 years old. It was horrific, I wasn’t supposed to eat stuff (like cheese), I needed to exercise (a lot), I felt bad if I skipped workout sessions and I measured how “thick” I was by the circumference of my wrist. I was terrified of gaining weight! I just really do not want to end up like that again, but how do I stay healthy and fit without turning into a big lump of bad conscience? 

I really DO NOT have the answer, and it is frustrating. It is a bad idea to just let the body decay, however it is even worse to let my mind get sick again rolling down an evil spiral. If I start working out and stuff like that, I quickly end up feeling bad for skipping a workout or feel terrible because I ate to much chocolate, (and the Norwegian chocolate is THE BEST btw 😉 ). 

Oh well, I really do not have the answer to this, I just need to get it of my chest! Anyways, I wish all a happy week and Monday. And if you have any advice, do not hesitate to write down a comment 🙂 

Follow me on other sosial platforms HERE!

#tynn #helse #psyke #livet #blogg #blogger #foto #trene #kosthold #mat #livet

7 kommentarer

7 thoughts on “Dilemma

  1. Det beste er å komme seg på trening. Og det er skikkelig tiltak de to første ukene om du har hatt et opphold. For meg hjelper det å sette meg mål på treningen. Feks. klare å løpe 1 mil, klare å ta en pullup, klare 35 kg i benk osv. Da går fokuset mer etter å bli flink på trening også fokuserer jeg mindre på hvordan kroppen ser ut:) For å klare disse målene må man jo i tillegg spise sunt.

  2. Mat har jeg ingen råd for… let me know if you get any… Men for trening, basert på min egen ubrukelighet, så tror jeg mitt råd nå for tiden er: Prøv å finne noe du synes er gøy, og fokuser på å ha det gøy regelmessig. De to tingene jeg har funnet som funka for min del er Squash og Klatring. Ikke spilt squash på en stund, men klatring holder jeg på med nå, to ganger i uka, og det er veldig gøy og veldig fin trening, synes jeg.
    Med klatring synes jeg også det er utrolig mye lettere å holde fokus på mestring og gøy, sammenlignet med mye annet der det for meg fort blir mye kilo og minutter og sekunder osv osv… Må gjerne bli med en dag om du har lyst 🙂
    Uansett, mitt råd: Start med å finne noe aktivt du synes er gøy, og fokuser i starten på å ha det gøy med litt jevne mellomrom. Og så kan en evt begynne å legge på litt mer senere…

  3. Torleif: Her var det mange gode råd 🙂 Klatring har jeg faktisk tenkt litt på, synd jeg bor så langt unna (i gokkiheita). 🙂 Men har veldig lyst til å prøve det en gang 🙂

  4. This is just a thought, but maybe make it about the kids? A few days a week when you pick up veslefar from nursery, take him to the park and play chase for fifteen minutes? I’ve seen parents use children veslemor’s age in the same way the use a kettle ball. How many times can you lift her over your head? And so on. It’ll be harder to be negative in your head with her pretty eyes staring at you the whole time.

  5. Det er selvfølgelig vanskelig å komme med konkrete tips ut ifra det du skriver her, men det første som slo meg er definitivt at du bør finne et annet fokus enn det rent utseendemessige med tanke på at du har slitt med spiseforstyrrelser tidligere. Hva med å finne en annen motivasjonsfaktor som du kan fokusere enda litt mer på? Om du skulle ønske personlig veiledning eller å sjekke ut kurset mitt, ta gjerne en titt på hjemmesiden min så vil jeg mer enn gjerne hjelpe deg. Masse lykke til! Og du? Husk å ha det gøy, det er det aller viktigste 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *