Disse 3 tingene engasjerer meg!

Categories Meninger

 

“Du Jonas, hva er det egentlig jeg brenner for?”, spurte jeg her om dagen. Svaret var ikke det jeg ville høre. Han kunne jo ikke fortelle meg hva som engasjerte meg, da var det ikke sikkert at det ble mitt på en måte. Og han har jo forsåvidt rett.. Men ja, hva er det egentlig jeg brenner for? Og hvordan vet jeg at jeg brenner for det? 

Etter å ha tenkt litt på dette har jeg funnet ut av at ting som vekker (veldig) sterke følelser- det er også de tingene som engasjerer meg. Så nå som jeg har laget en liten definisjon for meg selv ble det litt lettere å kartlegge hva som faktisk vekker en gnist av sinne, glede, undring. ja you name it… inne i meg. 

Respekt for andre kulturer
Er det noe som virkelig får det til å koke litt inne i meg så er det når folk ikke viser respekt ovenfor andre kulturer. Vi har så mye å lære av menneskene i den verden vi lever i, men det hjelper svært lite når vi har en holdning om at vi (nordmenn) er bedre enn andre. Ja, jeg har faktisk opplevd dette fra flere personer; misnøye ovenfor våre “nye landsmenn”. Tenk så mye vi kan lære av hverandre, andre steder, andre mennesker om vi bare var litt mer åpne for å lytte å lære isteden for å sitte å dømme? 

Når jeg tenker meg om så gjelder ikke dette bare nordmenn (hihi!). Da jeg bodde i England møtte jeg mange fordommer mot norsk kultur også. For eksempel  når det kommer til vår avslappede holdning til nakenhet (faktisk) og det faktum at det i Norge er ulovlig å slå barna sine (ja, tenk på det). 

Dyr er ikke mennesker!

Dette kan kanskje virke litt random, men jeg er helt seriøs når jeg sier at DYR ER IKKE MENNESKER! De har ikke følelser som oss, og heller ikke mulighet til å forstå ting slik vi mennesker gjør. Dyr drives av helt enkle primitive behov, som vi også forsåvidt drives av, forskjellen er at vi kan vurdere og håndtere disse impulsene på en mye mer kompleks måte enn dyr. 

Jeg mener at dyr har det best i sine naturlige omgivelser. Der kan de utfolde seg fritt og med masse glede. Vi har for eksempel hatt flere kaniner her på gården, de har hatt det helt fint i burene sine, men så en dag rømmer de, og får snusen på hvordan et liv utenfor buret er. Da er det nesten umulig å holde dem innestengt igjen. 1. Fordi de faktisk ser at gresset er grønnere på den andre siden og rømmer (igjen), men også 2. Fordi jeg ikke har hatt hjerte til å la dem leve i buret lenger. Vi har latt dem gå fritt rundt på gården, og du som de koser seg. De lever kanskje ikke like lenge som en kanin i bur, men livet deres er så mye bedre den korte tiden de lever. Noen vil mene at det er synd på kaninen, tenk så mye lenger den kunne levd, men vet du.. dette er ikke en bekymring kaninen har. Den er bare lykkelig for at den kan løpe fritt rundt, bevege seg grasiøst omkring og bare kose seg i det fri.

Jeg vil bare presisere at jeg mener ikke at det er dyremishandling å la kaniner leve i bur, det er kanskje bare ikke det ideelle. Jeg tok dette som et eksempel på at dyr ofte har det bedre i det fri, selv om det betyr et kortere, og kanskje til og med et tøffere liv. 

Andre menneskers historie 

Dette andre punktet går litt hånd i hånd med det første. Jeg elsker å høre om andres liv, både gode ting og vonde ting. Ja, kanskje jeg liker sladder, men det er en grunn til det- jeg lærer noe nytt om mennesket og danner meg på en måte en profil oppe i hode mitt. Hva har vært med på å forme personen til den h*n er i dag? Uansett hvem du er og hvor spennende, eller ikke spennende livet ditt er, og har vært, så har det formet deg, og akkurat dette synes jeg er utrolig interessant. Jeg skulle ønske jeg kunne ha lest (gode) biografier av alle menneskene jeg har møtt, bare for å forstå dem bedre. Ja! Forstå livet bedre. 

Hva brenner du for? Hva gjør deg sinna, glad, nysgjerrig, ivrig eller irritert? Skriv gjerne ned hva du tenker 🙂 

Følg meg også gjerne på andre sosiale medier HER!

#blogg #meninger #foto #samfunn #engasjement #livet #mandag #uke #ny

2 kommentarer

2 thoughts on “Disse 3 tingene engasjerer meg!

  1. Hvorvidt ‘dyr er mennesker’ angår, så er det iallefall en kjennsgjerning at MENNESKER er DYR!.. Like fullt avslører du en flaut liten innsikt og pinlig lavt kunnskapsnivå i det du lirer av deg påstanden om at samtlige arter som bebor denne planeten med unntak av den primaten vi selv tilhører innehar mentale egenskaper som bevissthet, følelsesliv, etc. Jeeze!!..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *