Bastant.

Categories Meninger

Hallo, hallo dere! 

Inspirasjonen er tilbake og det merkes ved at jeg skriver en hel del blogginnlegg igjen 🙂 

Jeg liker det, hva med dere? 

Uka har gått så insanely fort! Jeg har jobbet en del inne i Oslo, skrevet tale, og i går, på lørdagen ledet jeg for første gang an i en nattverd. Det gikk overraskende bra, jeg var litt nervøs, men rakk liksom ikke å tenke så fryktelig mye da jeg hadde tenåringsklassen (sabbatsskoleklassen) før Gudstjenesten. Ja, i kirka vår så har vi “sabbatsskole”, altså diskusjon og samtale om Bibelen før vi har Gudstjeneste. Dette har vi for alle aldre, fra de små på 1 år (så klart ingen diskusjon her), til den eldste for den voksne klassen. 

Og jeg kan vel med trygghet si at disse klassene, hvertfall fra man er ti år og oppover ofte kan inneholde, diskusjon, forskjellige tanker og man er ikke alltid enige. Noen mennesker føler, eller tror, kanskje at kristne er enige om alt. (HAHAHAHA!) Det er de ikke, så fun fact for deg der 😀 

Men, det behøver ikke være negativt, nei ofte så er det bra at vi er uenige. Bare ta bloggland, eller politikk, eller oss mennesker generelt, det hadde vært så ensformig og kjedelig om vi alltid var enig, om vi aldri hadde hatt noe å bryne oss på. 

 

Jeg har opplevd det både titt og ofte, at folk er uenig med meg, eller at jeg er uenig med folk. Noen ganger kan man føle at det er verdens undergang, men som regel viser det seg at uenighet fører til ny kunnskap, større forståelse og mulighet til å forstå mennesker og verden vi lever i bedre. 

Det er bare en bitte liten ting som er viktig. Ja, kanskje veldig viktig, når man argumenterer og diskuterer over forskjellige meninger, og det er å være ydmyk nok til å innerst inne forstå at man ikke alltid har rett. 

Du behøver ikke å være enig i alt, ta imot hver eneste mening som blir kastet på deg (kritisk tenkning er viktig), MEN det å ha døren bittelitt på gløtt for å se nye meninger og tanker fra en annen side, fra et annet perspektiv, det kan hjelpe oss til å leve mer fredelig med hverandre. Om det handler om bloggere som bruker seg selv som reklame, journalister som kritiserer bloggere, politikere som bare MÅ få sin sak og mening i gjennom, eler menigheter med… ja… forskjellige mennesker.

Jeg vet ikke om jeg fikk forklart meg så fryktelig bra nå, men… skjønner du? 

Å være bastant og blind for andre sine perspektiver og meninger… å mene at alt man sier og tror er HELT sant og RIKTIG. Det kan være ødeleggende. Jeg har sett det ofte, og jeg kommer sikkert til å se det igjen. 

Jeg har selv kjent det på kroppen, og jeg har selv vært bastant og gjort andre usikre, ja, kanskje til og med såret andre. Jahh..

Nei, dere.. Dette ble kanskje et litt internt innlegg rettet til min egen menighet, men pytt sann, det går vel bra. Jeg ønsker ikke å kritisere, men ønsker heller å oppfordre alle i menigheten, ja og deg som ikke tilhører en menighet, eller trossamfunn. 

Lytt. Vær åpen. Velg å se ting fra andres perspektiv. 

Det kan få deg langt i livet 🙂 Enig? Eller uenig? Legg gjerne igjen en kommentar og fortell meg hva du tenker! 

Vi blogges! 

– Guro <3

6 kommentarer

6 thoughts on “Bastant.

  1. Kanskje vi ofte er mer enige enn vi er klar over. Kanskje vi instinktivt leder etter alt som ikke harmonerer – og i prosessen overser alt det flotte vi kan stå sammen om.

  2. Lars: Det er nok ikke helt umulig 🙂 Det er ofte man innser at man er mer enige enn man tror, det tar bare så fryktelig lang tid .

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *