Sex og skam

Categories Meninger

//Dette innlegget ble postet for noen uker siden, men jeg valgte å ta det av bloggen. Etter tilbakemeldinger fra andre om at de syntes innlegget var bra og viktig velger jeg å legge det ut igjen. Gi gjerne en tilbakemelding på hva du synes!//

Smerte. 

Hvorfor skal “ingenting” gjøre så fryktelig vondt? Jeg er trist, men skulle ønske jeg heller kunne være sint. Jeg er likegyldig, men samtidig rastløs. Jeg er tror jeg er litt redd, men er jeg egentlig redd? Jeg tror på Gud, men klarer ikke å la det “fylle” meg med glede og fred. 

Jeg har en dårlig dag, og vet ikke om det er bedre i morgen. Det må være bedre i morgen.

Det gjør så vondt, og jeg liker ikke at det gjør vondt. Hvorfor gjør det vondt? 

Er det fordi jeg fortsatt ikke føler meg bra nok? Er det fordi jeg skammer meg over alt mulig rart? Er det fordi jeg føler at jeg ikke kan blogge om hva jeg vil? 

Skal jeg fortelle deg hva jeg egentlig ønsker å blogge om? 

Sex. Ungdomstiden. Aksept. Forvirring i forhold til om man liker en av motsatt kjønn eller samme kjønn. At det er vanlig å eksperimentere. 

Det er viktig å prate om sex, om seksualitet, om kroppen, om det å “eksperimentere”, det å forstå. Jeg har slitt så fryktelig med disse tingene, men jeg føler ikke jeg kan prate om dette like åpent som jeg kan om andre ting, rett og slett fordi jeg jobber som pastor. Er ikke det litt rart? 

Det føles ut som om jeg beveger meg ut på et litt vanskelig område fordi mennesker virker litt redd for dette tema, eller disse temaene. Jeg snakker ikke om seksualitet i en 25- års alder, men i en alder hvor man er barn og går over til å bli ungdom. I en alder hvor man utforsker og det er helt greit, men også i en alder hvor det går i fra å være noe barnlig og utforskende til noe mer, noe mer “alvorlig”. 

Barns seksualitet kan ikke sammenliknes med voksen seksualitet. Barns seksualitet er preget av nysgjerrighet og utforskning. Kilde: sykepleien.no

 

 I disse fasene i livet er det lett å føle skam, føle at man gjør noe feil, føle at man er ekkel fordi man blir lært til at man ikke skal ta på seg selv, eller utforske, fordi det er synd. At man kjenner på lyst til et annet menneske, men det er egentlig ikke greit helt enda. Her begynner jeg nesten å gråte for dette er et klassisk eksempel på hvordan vi som kirke, med meninger og redsel, kan påvirke unge mennesker til å føle at kirke IKKE er noe for dem. Gud er IKKE en grei person.

Ungdom kan ha behov for å høre at det er bra å ta på sin egen kropp, bli kjent med kroppen sin og bli glad i den kroppen man har. At det er helt vanlig å tilfredsstille seg selv seksuelt, og ingenting å bekymre seg for, kan også være viktig å få fram. På den måten kan man selv finne ut hva en synes er god berøring. Kilde: Suntogsant.no

Dette betyr ikke at alt er greit, la ungdommen gjør som h*n vil. Nei, det betyr at vi skal lære barna og ungdommene å elske kroppen sin, å sette sunne grenser for seg selv, beskytte dem mot de syke idealene vi blir omringet med, Vi trygger ungdommene åre ved å anerkjenne deres følelser og behov, ved å lære dem at Gud skapte oss med seksualitet og dette er vakkert. Kroppen er vakker, begjær og lyst må ikke bli satt i likhet med synd og skam. 

Bibelen skriver litt om seksualitet, og den nevner litt regler her og der, men en hel bok er også satt av til å beskrive et intimt forhold mellom to mennesker som elsker hverandre. Sex er ikke farlig. Det er vakkert.

Halsen din er som Davidstårnet,
          bygd av tilhugget stein.
          Tusen skjold henger på det,
          alle heltenes rundskjold.
          
     Brystene dine er som to gasellkalver,
          tvillinger som beiter mellom liljene.

Isteden for å fokusere på alt det “farlige” ved sex er det bedre å fokusere på alt det vakre ved sex. Det er bedre å prate om det enn å ikke prate om det, for vet du hva? Sex lærer de unge om uansett, om det er fra deg, fra skolen, fra venner eller internet, og tro meg- vi ønsker ikke at unge skal lære om sex fra internet og reality show. Da snakker vi om at sex er greit med alle og med flere, og… ja, hvem vet hva som ikke er greit liksom. 

Jeg tror at vi ved å være mer åpne om sex, og ved å fortelle det som er sant, når det kommer til sex, vil hjelpe mange unge til å være mer komfortable med seg selv, og med sin tro. Jeg slet med min tro fordi jeg følt skam over ting jeg ikke burde skamme meg over. Vi er så strenge. Det er så mange av oss som er strenge, og det må vi slutte med. 

Nå prater jeg i en kristen sammenheng, men jeg tror dette gjelder de fleste, om man tror på Gud eller ikke. Sex er vakkert, men det kan lett bli noe skammelig. Det er opp til oss som har litt mer erfaring å være gode forbilder og hjelpe de som føler seg litt lost, vise mer aksept, og unngår å gjøre sex til en styggedom. 

Vær mer åpen, vær raus. 

Mye mer kunne blitt sagt, men dette er det jeg har fått skrevet i dag. Om det er noe innenfor dette temaet du vil jeg skal skrive om kan du spørre om det HELT anonymt HER!

Vi blogges! 

– Guro <3 

#sex

2 kommentarer

2 thoughts on “Sex og skam

  1. Well, your blog was way better than mine at 25. You’ve grown into yourself, and this is very, very good.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *