“Ikke min vilje, bare din”- piss preik

Categories Depresjonen

Advarsel 🙂 : Dette er ett innlegg rettet mot/ for kirkesamfunnet mitt, det kan være at du ikke helt forstår hva jeg prater om, og det er helt greit, et vanligere blogginnlegg kommer senere (i morgen mest sannsynlig). 

“Kjære Gud, ikke min vilje, men din vilje skje”, skulle tro dette var Jesus sin bønn i Getsemane, men det er det ikke. Den bønnen ba jeg daglig i flere år, “ikke min vilje, bare din”. Jeg gikk på bønnemøter “ikke min vilje, bare din”, jeg fikk ros for min ærlige og oppriktige bønn, “ikke min vilje, bare din”, jeg skrev det ned i dagbøkene mine, “ikke min vilje, bare din”. Jeg var besatt av å gjøre Guds vilje, noen ville kalle meg Gudfryktig, andre kalte meg en Helligdott, jeg trodde selv jeg var Gudfryktig, men helt ærlig så dyrket jeg bare min forakt for meg selv og gjorde meg selv ekstremt selvsentrert. Hvem klarer vel å leve opp til Guds vilje? 

Hvem F’en vet hva Guds vilje er? Jeg ba til Gud, “er det din vilje at jeg skal gifte meg med Jonas?”. Stille, ikke noe svar, jeg spurte en taler, en “predikant”, etter å ha hørt han tale en gang- EN GANG- jeg gikk bort til han etter at han hadde “forkynt” om det å følge Gud og det å finne seg en partner. Hva tenkte han? Burde jeg fortsette i forholdet? Han sa NEI. Nei, vent til du blir eldre, nå må du la Gud forme deg. Jeg var knust, “ikke min vilje, bare din”. 

I dag er jeg gift med Jonas. Guds vilje? Hakke peiling. Er Jonas bra for meg; Ja!  

I det kirkesamfunnet jeg tilhører er det mange helt vanlige mennesker, men mange av disse, inkludert meg, føler et press på å måtte gjøre Guds vilje, måtte gi alt til han, legge alt for hans føtter, gi vårt liv til han. Piss preik! Gjøre alt for at ANDRE skal komme til himmelen. Piss Preik! Glemme oss selv og la den Hellige Ånd lede oss, da kommer vi til å få det så bra, hvis vi stoler på Gud og gjør hans vilje (selge huset og gi det til de fattige, gå på bibelskole, snakke med naboen om Gud, gå i kirka og være aktiv, trene, gifte seg med riktig type, ha sex etter at du har gifta deg, stå imot begjær, begjær er en styggedom, begjær er ondt), da… da kommer vi til å få vår lønn i himmelen, bare gi alt.. alt til han. Gi sjela de, livet ditt og han vil ordne alt. Piss preik! 

Vet du, jeg har hele livet lært at livet er en gave, en gave som skal brukes “riktig”. Oh, the irony, da er det ikke en gave lenger, det er et fengsel, ET STORT DRITT FENGSEL, som binder, som stenger for glede, som tynger med dårlig samvittighet, dag ut og dag inn, hele tiden en stemme i hodet “du har fått en gave, bruk den riktig, sørg for at DU bruker den riktig”. 

Moses, Aron, Jakob, Jesaja, David. Vi snakker om dem, taler om dem, hvordan kan vi bli som dem? Trosheltene! Hah! Vi har glemt hele Israel jo. De levde HELT vanlige liv, flere hundretusen mennesker, vi er dem, vi er ikke Moses, eller Jesus for den saks skyld, vi er Israel, bare helt vanlige. 

“Ikke min vilje, bare din”, jeg trodde jeg var spesiell, jeg ville bli noe spesielt hvis jeg ba den bønnen. Piss preik! Jeg ble selvsentrert, opptatt av andre like “gudfryktige”, sammenliknet meg med dem som ba den samme bønnen, konkurrerte, følte meg dårlig. Følte meg dårlig om jeg spiste usunt, følte meg dårlig om jeg gikk i for korte skjørt, eller for stor utringning, USØMMELIG, ingen sier det i vår tid. Hah! Jeg gjorde det, HELE tiden, usømmelig, dårlig, dritt, syndig, teit, du er ingenting Guro, om du ikke ber “ikke min vilje, bare din”, om du ikke ber den bønnen og søker sannhet og Guds vilje, da er du bare en lort, en liten prikk som snart hviskes ut med viskelær, borte. Du betyr ingenting. 

Sukk…

Jeg er glad i Gud, jeg elsker faktisk Gud, og jeg tror at livet er en gave, men vet du hva annet jeg tror? At det livet kan jeg leve slik som jeg vil, en ting er å leve et ondt liv, en annen ting er å leve et godt liv uten å hysterisk fokusere på Guds vilje, på hver minste lille detalj, “ikke min vilje, bare din”. Jeg har sluttet å be den bønnen, sluttet å fokusere på det, jeg har valgt å fokusere på familien, for vet du, familien var det siste Gud skapte før alt var FULLBRAKT, helt ferdig. Jeg har valgt å leve og gjøre ting jeg har lyst til, uten å tenkke alt for mye på om jeg burde gjøre det eller ikke, jeg bare gjør det, så slipper jeg å tenke så mye på meg, og Guds vilje for meg. 

Jeg valgte å gi hele min identitet til “Gud”, “ikke min vilje, bare din”. Jeg mistet meg selv, jeg mistet livet. Gaven sløste jeg bort på selvforakt og fordømmelse av meg selv og de rundt meg, for hvem kan vel nå opp til Gud? Det er ikke meningen at vi skal bli lik Jesus, la Jesus være Jesus og du være deg. Jeg er desperat etter å føle at dette er riktig, jeg orker ikke krav, jeg har blitt gammel av det, en gammel sjel. 

Nå skal jeg hvile- takke for gaven, takke den gode Gud. Takk for livet, og at gaven, den kan jeg bruke til hva jeg vil. Jeg har ikke lyst til å være en Moses, jeg vil bare være en helt vanlig israelitt. 

“Min vilje, bare min”. 

#kristen #gudsvilje #guds #vilje #foto #bilder #tro #hverdag #blogg #blogger #livet #gud

14 kommentarer

14 thoughts on ““Ikke min vilje, bare din”- piss preik

  1. En psykiater sa en gang: Du kommer ikke opp av depresjonen din om du ikke finner sinne ditt. Her aner jeg sinne. og det er herlig. Sinne er ikke en negativ følelse, den er positiv på den måten at den gir energi og styrke. Det gir selvbevissthet og styrke til å sette grenser for seg selv. Det har livet lært meg, derfor blir jeg skikkelig glad når du unge flotte menneske kan sette det på papiret. Klart det ikke er feil at du gifta deg, klart det ikke er feil alt du har gjort. Feilen er, om en skal si det sånn at du ikke fikk kjenne på de sterkeste av alle følelsene glede og fred når du gjorde ting. Det er liksom ikke tillatt. Det er feilen med oss kristne. det skal være så forskrekkelig alvorlig alt sammen. Å finne fram til hvem en er og hvordan en fungerer best, det tar tid. vi kaller det å bygge selvfølelsen.. i vårt land er vi oppdratt med flink, det ødelegger selvfølelsen. vi må være så flinke til alt. kan vi ikke bare ha det gøy og gå inn i de gjerningene som Gud på forhånd har lagt klare for oss, og når vi ikke orker, så kan vi takk for det også , men glede.. Det er i alle fall ikke kjærlighetens Gud som trykker oss ned, den er motsanderen. Og han kan vi be ut av livet vårt hver dag, og fylles med glede, fred og takknemlighet. Ønsker deg en fin dag, og takk for en flott morgenandakt for meg. du er best…

  2. For en sterk tekst! Jeg setter så stor pris på ærligheten din. Det Gjør meg vondt at du har følt på alle disse tingene. Håper du er på et bedre sted i livet, og at du for all del gjør alle de tingene du har lyst til å gjøre, uten å føle skam!
    Jeg syntes du er skikkelig tøff som tørr å være ærlig! Fortsett med det 🙂

  3. wenche: SÅ sant Wenche! Det er som du sier, noen ganger blir alt så fryktelig seriøst og alvorlig, det blir liksom så slitsomt :/ Glede er så mye viktigere å føle enn at man ikke er god nok 🙂

  4. Jeg kjenner meg igjen i tankene, men det var fra den tiden jeg gikk i kirkesamfunn som gjorde at jeg ble veldig selvfokusert, som er hele kjernen til depresjon. Hvis man leter etter feil hele tiden vil man finne dem, og motstanderen vil hjelpe oss godt på vei til å selvutslette oss, noe som jeg føler du reagerer på her. Spesielt fordi det er du ikke skapt til.
    Vi skal bli likJesus så slipper vi å bli lik oss selv, så slipper vi denne kampen du snakker om. I oss selv kan vi ikke gjøre stort, derfor Jesus og hele frelsesgaven til oss.
    Det jeg leser er at du har skikkelig dårlig bilde av deg selv og av Gud, dette kan jo ikke annet enn å skape dype depresjoner. Mange kan si at fe har følt det samme, inkludert meg selv.
    Gud er bare god og han synes du er fantastisk og du er skapt til all god gjerning. Det er sannheten. Tankene du har kommer ikke fra Han.
    Hvis du har en kjip tanke, velg en ny tanke. Det privilegiet har du. Ikke la deg bli en fange som sitter i fengsel av dårlige tanker.
    Anais Nin sa «vi ser ikke verden som den er, vi ser den som VI er».
    Jeg vil oppfordre deg til å se igjen og igjen på Gud og finne ut hvem Han virkelig er, for når du først gjør det så finner du ut hvem du er, og da vil du aldri ønske å være en annen.
    ☀️

  5. Godt skrevet 🙂 Det er meget godt å se at du har kommet til fornuft, uten at det er meningen å trampe noen på tærne. Jeg har også min tro, men blir noen for ekstreme så trekker jeg meg fint unna.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *