JEG ER INGEN DYREMISHANDLER

Categories Meninger

Det er en forskjell.

Er du klar over hvor mange bønder som himler med øynene når folk kaller det dyremishandling å ta en katt i nakkeskinnet?

Forstår du at noen er redd for at noe skal skje med barna sine når ulven vandrer forbi vinduet rett etter at de har gått på bussen?

Forstår du at forbudet mot pelsoppdrett skaper problemer og en utrolig utrivelig tilværelse for mange?

Forstår du at noen ganger så har dyr det bedre om de får slippe før smertene blir for store?

Forstår du at vi som forstår dette over også er utrolig glad i dyr? Ja, kanskje vi er enda mer glad i dyr enn det du er?

Vet du at mange av de som du kaller for dyremishandlere gjør så godt de kan for å ta vare på dyrene sine på best mulig måte?

Forstår du at man noen ganger må fortelle litt hardt til et stort dyr, som en hest eller en ku, at deres atferd ikke kan aksepteres og at man da IKKE kan prate til dem med pusestemme?

Forstår du at mange mennesker har mye mer kunnskap enn deg, og de vet hvordan å lese dyrets atferd, forstå den og har kunnskap om hva som er riktig å gjøre og hva som ikke er riktig?

Forstår du at du kanskje overdriver litt når du mener at det er det samme å ta meg i nakkeskinnet som det er å ta en katt i nakkeskinnet?

Kanskje forstår du, og kanskje forstår du ikke. Jeg føler det er så utrolig mye svart- hvitt i denne debatten. De få gangene jeg har fortalt om dyrehold og mine meninger angående det å ha dyr, så har jeg følt meg, i forhold til noen av kommentarene jeg har fått på bloggen, som en dyremishandler, et uvitende monster.

Dette er et stempel jeg IKKE ønsker å ha på meg. For kan det hende at alt ikke er så svart- hvitt som noen skal ha det til?

Jeg har katter som sover ute om natten, de blir tatt i nakkeskinnet av og til. Jeg kjenner bønder som noen ganger må sparke i kua fordi hun blir truende og ypper, men kua blir ikke mishandlet. Vi har ulv rett utenfor huset, og den er utrolig vakker, men skremmende for de er ikke redd mennesker lenger. Vi har tatt livet av dyr lenge før andre ville gjort det fordi vi ikke ønsker at de skal lide unødvendig, men visste du at vi også har hatt begravelse for omtrent hvert eneste dyr som har dødd på denne gården. Vi har grått, sørget og vært triste i flere dager. Ja, sorg kan jeg fortsatt kjenne for flere av dyrene mine.

Selv om jeg ikke er enig i alt du mener og sier betyr det ikke at jeg er en dyremishandler. Jeg skulle ønske du kunne forstå det.

Jeg er ikke ferdig med å skrive om dette på bloggen for nå. Dette var bare en forsmak. Men essensen av det jeg ønsker å formidle er: DET ER TO SIDER AV EN SAK! Og, man er ikke DYREMISHANDLER bare fordi man har et annet syn på dyr en det du har. 

– Guro

Følg meg også gjerne på andre sosiale medier HER!

#blogg #dyr #mening #ytring

2 kommentarer

2 thoughts on “JEG ER INGEN DYREMISHANDLER

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *