JEG SKRIVER OM DET IGJEN // KROPSPRESS

Categories Meninger

Hei dere! 

Sitter nede i stuen (som vanlig), ungene sover, det er fyr i peisen og livet er ganske bra i dag. Søstra er på besøk i helgen, så nå slapper vi av i hver vår stol mens vi prater, hun strikker og jeg skriver dette innlegget. Altså, den roen som kommer over enn når barna sover er bare utrolig deilig, da får jeg liksom tid til å bare være Guro. Puste. 

Men, over til noe helt annet, følger noen av dere bloggen om toppbloggere? Om du ikke gjør det anbefaler jeg deg å ta en titt på den HER!  De skriver litt av hvert om toppbloggerne på en konstruktiv og humoristisk måte. Uansett, deres siste innlegg, som du kan finne HER, fikk meg egentlig til å juble litt, og også å bli litt trist. I innlegget fokuserer de på den psykiske helsen til jenter i tenårene: 

På onsdag kom Folkehelseinstituttet med en rapport som viser at andelen jenter mellom 15 og 20 år som får diagnostisert en psykisk lidelse har økt med rundt 40 prosent på fem år. Andelen som fikk resept på antidepressiva har doblet seg.

Det er egentlig helt sykt hvor stor økning det har vært på fem år, og uten at rapporten nevner hva årsaken kan være (sier det kan være flere grunner) reflekterer forfatteren litt over det. Idolene som man kunne se opp til før var som regel ganske langt unna (les: USA). Å bli som dem var liksom ikke et tema for de fleste unge jenter i Norge. Nå derimot kan man ikke stikke under en stein at våre idoler kan være en “suksessfull” venn eller bekjent. Synes forfatteren av det nevnte blogginnlegget putter det spott on:  

Nå får vi servert idoler/influencere overalt hvor vi ferdes på internett. Plutselig er det norske jenter som er de perfekte vi ser opp til og vil være som. Det er klart det skaper et ekstra press.

Jeg har skrevet et tidligere blogginnlegg om akkurat dette presset, men jeg slettet det. Jeg nevnte en spesifikk blogger som påsto at hun egentlig ikke hadde skyld i at unge jenter følte kroppspress, hun fraskrev seg egentlig alt ansvar, noe jeg reagerte sterkt på. I etterkant har jeg sett flere toppbloggere komme med den samme remsa “Bare fordi jeg er tynn og har store pupper betyr det ikke at jeg oppfordrer til kroppspress, hvis det er noen som sliter på grunn av meg trenger de hjelp”, aii… Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal starte, MEN.

1. Du har valgt å skrive blogg og å være en offentlig person, da kommer automatisk et ansvar med. 

2. Du skaper kanskje ikke kroppspress, men du er DEFINITIVT med på å øke det. 

3. Nå du sier at du føler deg freshere og penere etter å ha fått på deg vipextensions, hairextension eller fiksa bryna dine,  ja da er du med på å øke et press. Da sier du at du er penere og mer vellykket med alle disse greiene klistra på kroppen. 

4. Når du gir råd om hvordan å pose eller ta “finere” bilder, da er du med på å sette en standard. 

5. Jeg gjentar kanskje meg selv her, men du er med på å SETTE EN STANDARD for utseende og oppførsel så lenge du velger å dele hverdagen din med flere tusen mennesker. 

Vi har ALLE et ansvar. Jeg har et ansvar ovenfor mine venner, mine søsken og ikke minst barna mine. Jeg kan velge om jeg ønsker å fokuser på mine “flaws” eller ikke. Det er så mange andre ting jeg kan være opptatt av og fokusere på. Så mange andre ting som betyr noe, som har verdi. Det er en forskjell på å ha utseende som en “hobby” og det å hele tiden “fikse” på utseende, alltid forbedre seg mot noe man ALDRI blir fornøyd med. 

Men vet du! Jeg er faktisk ikke noe bedre selv. Søstra mi kommenterte her tidligere i dag at nå måtte jeg slutte å klage over kroppen min, for jeg gjør det faktisk. Jeg klager på ditt og klager på datt, også ønsker jeg egentlig ikke å klage, jeg ønsker bare å være fornøyd med akkurat den jeg er og slutte å sette min verdi i hvordan jeg ser ut. Jeg har et ansvar ovenfor dattera mi, hun er den nydeligste jenta jeg vet om og jeg ønsker at hun skal føle seg bra med seg selv, akkurat slik som hun er når hun er 14, 18, 20… 

Hvis jeg skal sette det litt på spissen så handler dette faktisk om andre menneskers liv. Noen føler seg så mislykket i forhold til andre at de ikke ønsker å leve lenger. Du har makt, jeg har makt, vi har alle litt makt til å kunne gjøre en forskjell! 

DEL gjerne dette innlegget og hjelp andre forstå at utseende er ikke alt, vi har alle makt til å påvirke i en positiv retning! 

– Guro

Følg meg gjerne på andre sosiale medier HER!

#blogg #utseende #livet #kroppspress #helg #lørdag

4 kommentarer

4 thoughts on “JEG SKRIVER OM DET IGJEN // KROPSPRESS

  1. Jeg syntes det er veldig fint at du skriver om hvordan bloggere fører til kroppspress. Det vil nok være en evig kamp før det blir nedkjempet. Jeg tror at selv om bloggerne ikke fører til kroppspress på grunn av den kroppen de har, men på grunn av at de skriver om kroppen de har og hvordan alle oppfører seg positivt rundt dem.

  2. Cindy Madeleine: Så bra! Og et godt argument at når andre tenker det er greit med hvordan man fikser på kroppen så øker det presset! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *