Når klisjeer er sanne

Categories Mammalivet

God mandag dere, 

håper dere har hatt en flott helg og kost dere med familie og venner, eller kanskje du bare har vært helt for deg selv, i ro og stillhet, akkurat slik som jeg har det nå 🙂 Mandag er liksom søndag for meg, gubben jobber, Veslefar er i barnehagen og Veslemor og jeg koser oss alene hjemme. Det er litt deilig det også, å bare sitte helt rolig i sofaen, helt, helt stille. 

Ellers så er det mye som surrer og går oppe i topplokket. Jeg har lyst til å endre litt på livsstilen min, føle meg litt freshere, men så ønsker jeg på samme tid å være fornøyd med meg selv, slik som jeg er. Hvordan gjør man det liksom? Blir fornøyd og selvsikker med den man er samtidig som at man prøver å “endre” på utseendet? Ja, av å bli i bedre form og å bli fit, så er det så klart utseendet og ikke helsegevinsten som motiverer meg. Det er utrolig hvor ofte jeg må ta denne runden med meg selv, du er bra nok Guro, “confidence is key!”, så var det å finne denne nøkkelen da.

Irriterende, ikke sant? Ønsker å være fornøyd, men så klarer jeg det liksom ikke. Hva er greia egentlig? Hvorfor skal det hele tiden være et slikt jag inne i meg etter å bli penere, bedre flinkere, best… i alt mulig rart. Når jeg sammenlikner meg med andre, titter rundt på “idealene” i denne verden, føler jeg meg bare middelmådig, men hvorfor skal det være så.. trist for meg? Hvorfor har jeg denne trangen, dette ønske om å være spesiell? Stå ut fra mengden? 

Leit at jeg ikke har svarene på alt her i verden. 

Heldigvis har jeg noen som alltid lyser opp dagen min og det er barna. Jeg vet det høres ut som en klisjee, men det er sant. Det er mye man ikke forstår før man har fått barn, og en av de er hvor mye plass et barn plutselig bare tar av livet ditt. Jeg har slitt litt med dette under depresjonen, men nå merker jeg selv hvor avhengig jeg er av dem og hvor lykkelig de gjør meg, bare ved å være til. Når jeg tenker på dem og deres personligheter smiler jeg ofte for meg selv og blir fylt av en utrolig god følelse, de er jo bare så herlige. 

Jahhh.. Jeg tror det kan være lurt å skrive litt om Veslemor og Veslefar når jeg ikke føler meg helt på topp, det funket i dag hvertfall.. 

Hva tenker du på når du ønsker å snu negativ tankegang? Fortell meg gjerne, synes det er så koselig å høre fra dere 😉 

Ha en fin mandag videre folkens så blogges vi 🙂 

Følg meg gjerne på andre sosiale medier HER!

#blogg #blogger #familie #psykiskhelse

6 kommentarer

6 thoughts on “Når klisjeer er sanne

  1. Hehe, skjønner meg så godt på det! 😀 Kjempeflott blogg forresten! Mye bra! Jeg må jo nesten sjekke ut instaen din også da! Stå på videre og ha en super uke videre!

  2. Helsegevinst blir vagt for meg. Lettere å bli litt mer konkret: Gå den trappa uten å dø av pustevansker, klare den nye linja i klatreveggen, etc.
    Ellers lurer jeg på om det kan være mulig å kombinere “fornøyd med seg selv” *og* “lyst til å bli bedre på ting”? Må det være enten eller liksom? Samtidig lengte etter noe *og* sette pris på det en har?

  3. Torleif: Tror nok ikke det må være enten eller. Problemet er at det blir slik oppe i hodet, så hvordan balanserer man det? 🙂

  4. Have you tried yoga? I went for the first time today, and it was so nice. I struggle with “just being” too, and I found the class was good–I could just fall into being myself and okay.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *