Fattig eller rik

Categories Blogg

For noen uker siden var mannen og jeg i Serbia. 

Vi holdt oss for det meste på konferansen vi deltok på og hotellet, men jeg fikk meg en tur til Beograd og fikk tittet rundt.  

I et av kryssene, de trafikkerte kryssene, sto denne mannen og veiva med fiolinen sin. Han ble etterhvert tuta “ned”, og gikk ut av veien, men han…fascinerte meg med de hvite klærne, fiolinen, og så klart the fact at han sto mitt i et kryss og veiva i vei.

Jeg klarte å knipse et par bilder av han der han vandret ut av krysset. 

Det var så mange kontraster der i Serbia, nydelige bygg, falleferdige bygg, fattige tiggere, moteriktig kledde mennesker, mye mer kontrast enn det man er vant til i Norge. Noen av trikkene var gamle, som den på bilde, mens andre var helt nye. Ja, det er alltid spennende å oppleve andre kulturer og andre land. Det setter virkelig ting i perspektiv.

Det får en noen ganger til å tenke, “wow, dette her var spennende”, men også  “Oi, så heldig jeg er som er født og oppvokst i Norge”. En annen tanke, som nettopp dumpet ned i hodet mitt, (haha!) er jo også at det finnes andre land med ende mer skille mellom fattig og rik. Det er trist egentlig, trist at verden er slik, vi er så mange. Og så mange lider, også har noen av oss det ganske bra… og, ja hva gjør man med det liksom? 

En kan jo liksom ikke noe for at man er født i et … godt land, eller velfungerende land. Noen ganger føler man seg litt dårlig bare fordi man har det bra, og det er egentlig litt … teit. 

MEN, 🙂  som en innbygger av et rikt land har jeg hvertfall stadig mulighet til å hjelpe andre, enten ved å gi penger, eller gi bort klær, være vennlig mot en som er litt nedfor. Vi har alltid muligheter til å gjøre verden til et litt bedre sted. Alltid. 

Anyways, det er kveld og på tide å legge seg, snart. Jeg ønsker deg en god natt, så blogges vi! 🙂

– Guro <3

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Fattig eller rik

  1. Viktig påminnelse om hvor heldige vi er her til lands med mange goder og tryggheter, og ikke minst ikke så mye klasseskille som i de fleste andre land. Veldig fine bilder!

  2. Elise: Takk! Ja, man får virkelig øynene åpnet noen ganger, ikke minst med tanke på rik/ fattig, og klasseskille problemene som finnes… 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *