Det er mer enn bare en dårlig dag

Categories Depresjonen

Hallo alle sammen! 

Da er tirsdagen her, angsten er her- ai, jeg vet ikke hva jeg skal kalle det, men knyting i magen, rask pust og puls og et ønske om å bare legge seg i fosterstilling er vel noe ala angst vil jeg tro. Det har liksom blitt så vanlig dette med angst, men hva annet skal man kalle det da? For det er mere enn å bare ha en dårlig dag. Det gjør vondere, det er vanskeligere og det føles bare…ja, bare vanskelig. 

Jeg ønsker å fungere. 

I det siste har jeg begynt med en ny ting på sånne dager, for ofte får man ikke gjort like mye og man føler seg… ja, ubrukelig. Vel, dette er det jeg gjør for å føle meg litt mer produktiv og lettere til sins. Jeg bestemmer meg for å for eksempel jobbe i 25 minutter – da setter jeg alarm på klokken så når de 25 minuttene har gått, ja, da kan jeg ta meg en pause. 

Etter pausen, som jeg selv bestemmer hvor lang er, setter jeg på klokken igjen, denne gangen rydder jeg kanskje litt hus. Når klokken ringer tar jeg meg igjen en pause. Det kan virke som om man ikke får gjort så mye med slike pauser og med “bare” 25 minutter med arbeid, men vet du, man får gjort overraskende mye. Å fokusere på en ting i 25 minutter er mye bedre, og mye mer effektivt, enn å for eksempel sitte å jobbe, så sitte litt på Facebook, så jobbe litt osv. 

Og i og med at du vet at nå skal du jobbe i 25 minutter, eller rydde i 25 minutter så vet du at du ikke kommer til å holde på hele dagen. Du vet at du snart kan sette deg ned igjen og slappe av, for angsten blir ikke borte- men du har hvertfall gjort litt nytte for deg.

Angst ja. 

Det finnes forskjellige typer angst, men fellestrekk er følelse av frykt eller sterkt ubehag. Angst kan være et tegn på at man har levd med for mye stress og belastninger over lang tid. Kilde: psykiskhelse.no

Jeg vet ikke. 

Vel dere, resten av uken kommer til å gå til jobbing, sosiale medier, barn, mat og mann. Vi har sunn uke her i huset igjen, da blir det litt mer hjemmelaget mat, som betyr mere tid på kjøkkenet. ja.. 

Nei, jeg føler meg liten i dag dere. 

Hvordan har du det i dag? 

Vi blogges!

– Guro <3 

2 kommentarer

2 thoughts on “Det er mer enn bare en dårlig dag

  1. Hei du.. det var jammen lurt det med å sette på klokka og prøve å fungere noen minutter selv om man egentlig bare vil ligge i fosterstilling 🙂 I dag har jeg faktisk fått gjort litt fornuftig. Pusset noen få vinduer og hengt opp nye gardiner. Det er så utrolig godt å føle at man har gjort bittelitt.

  2. Mona Iren: Ikke sant! Det har funket så bra de gangene jeg har gjort det at jeg måtte bare fortelle om det 🙂

    Så bra at dette har vært en dag hvor du har fått gjort litt, jeg er så enig- det føles godt å gjøre bare litt i stedet for ingenting. <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *