Disse 5 sangene synger jeg for barna mine

Categories Familien

Jeg vet ikke med deg, men en av de beste minnene jeg har fra da jeg var liten er mamma som synger nattasanger på sengekanten. Det var alltid koselig og dyssende å høre på den rolige, flotte, stødige stemmen. Trygt kan det kanskje best beskrives. Dette er noe jeg har tatt med meg videre til mine egne barn. 

Jeg husker veldig godt at jeg og Jonas lå på barselhotell med Veslefar, han gråt og vi ble nesten helt fra oss, vi visste ikke hva vi skulle gjøre, hvordan trøstet vi den lille bylten? Vi prøvde vugging, pupp, smok, ingenting hjalp, så begynte jeg å synge “Når trollmor har lagt sine elleve små troll…”. Tror du ikke at den lille gutten vår sovnet, jeg husker Jonas sa “så flink du er Guro”, stolt mammahjerte <3 

Jeg synger titt og ofte til barna våre, de blir rolige, også tror jeg de synes det er koselig og trygt. Jeg har hvertfall veldig gode minner fra da jeg selv var barn og mamma og pappa sang for oss på sengekanten. Vi ville ligge helt stille (jeg og søstrene mine), lytte, hvile, men stoppet de for tidlig ville vi si “Nei, litt til, en gang til,” og da ville de synge nattasangene en gang til. Blir liksom litt rolig her jeg sitter og tenker på det 🙂 

Nå har jeg akkurat vugget Veslemor i søvn, det knitrer i peisen. Det er stille og rolig, deilig. Ro. “Så ro lille mann nå er dagen over…”. Koselig, visste du at det er ganske typisk nordmenn å kose seg? Vi har det koselig, det var koselig eller nå skal vi kose oss. Vi er liksom eksperter på det. Da jeg og mannen bodde i England var det et ord som.. hmm.. faktisk manglet litt på det Engelske språket, det nærmeste du kommer er cosy, men det rommer liksom ikke hele det norske aspektet ved det å kose seg/ ha det koselig 🙂 

Anyways, jeg tenkte å dele med dere fem sanger jeg pleier å synge for barna, so here we go.

Når trollmor har lagt sine elleve små troll

Synes denne sangen er så melodisk og vakker, mystisk og dyssene, det er helt klart min favoritt. 

Kjære Gud jeg har det godt

Denne var fast da jeg var liten, og den er fast for Veslefar også. Jeg er jo kristen og synes den sangen er både trygg og utrolig nostalgisk (for min del hvertfall). 

Da Lykkeliten kom til verden

Jeg synes egentlig tittelen taler for seg, liten og i verden, og eller men, akkurat i denne sangen er verden god, og Lykkeliten blir så godt tatt i mot. 

Byssan lull

Jeg husker mamma sang den for oss da vi var yngre og jeg forsto ikke alltid hva teksten betydde. jeg syntes den virket litt mystisk og dunkel, men det var også derfor jeg liker den så godt også. 

Så ro, lille mann

Den er nesten litt obligatorisk, like rolig og fin som de andre. Jeg så alltid, og ser vel alltid for meg reven som sover når jeg synger denne sangen 🙂 

Så, synger du for barnet ditt? Hvilke sanger pleier du å synge? Eller ble du sunget for da du var liten? 🙂 


Ikke glem GIVEAWAY HER. Følg meg gjerne på andre sosiale medier HER. 

#barn #familie #sang #helg #lørdag #blogg #blogger #jul

12 kommentarer

12 thoughts on “Disse 5 sangene synger jeg for barna mine

  1. Er vant med alle de sangene fra jeg var liten også, veldig viktig at man gjør dette, syntes jeg 🙂 Skaper et fint forhold og leggetiden kan jeg se for meg blir lettere også <3

  2. Jeg husker også veldig godt at jeg ble sunget til da jeg var liten. Jeg må vel snart forfriske litt barnesanger. Jeg synger ikke så mye for lillegutt i magen enda, men kanskje jeg må starte å gjøre det? 🙂

  3. Jeg synger masse. Elsker vuggesanger. Trollmor, Sulla, Kysja roa og noen islandske vuggesanger. Nå når ungen har begynt å komme med litt egne ønsker synger vi mye fra Singsang kortene (anbefales hvis man liker å synge og har barn som liker å synge…solide pappkort med bilder fra kjente barnesanger og sangteksten bakpå).

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *