Julekalender 2. desember- bakedag

Categories Trening og kosthold

Hei dere! 

Som jeg har lovt, og har trengt til å prøve å holde, så har jeg tenkt til å ha julekalender på bloggen. I går var det GIVEAWAY, som du fortsatt kan melde deg på HER, og i dag har vi hatt bakedag og jeg tenkte å dele med dere to av  de syv slagene vi har bakt. De to jeg har valgt er mine favoritt julekaker nemlig erlinerkranser og krumkaker. Btw, når jeg sier vi mener jeg søstrene min, jeg og mamma 🙂 Vi har det utrolig koselig, hører på julemusikk, hjelper litt til (det er mamma som står for det meste av bakingen), småkrangler og ler, slår en dårlig vits og skrævler. Åhh… julestemning 🙂 

Well, here we go! Oppskriftene er hentet fra en veldig tradisjonell  kokebok som heter “Den rutete kokeboken” av Ingrid Espelid Hovig. Det kan godt hende du har hørt om den, hvis ikke er det virkelig en bok å anbefale for alle som ønsker å lage mye og god norsk mat. 

Krumkaker 20stk

3 Egg

150 g sukker

150 g hvetemel

150 g smeltet smør/ margarin 

Visp egg og sukker til eggedosis. Bland i hvetmelet. Smelt og avkjøl smør eller margarinen. Blad det inn i røren. Varm jernet, legg i en skje ca. av deigen. Pass på at den ikke blir for tykk, for tynn, for mørk eller for lys (hehe, med andre ord, prøv deg frem ;:). 

Berlinerkranser 35stk

1 hardkokt eggeplomme

1 rå eggeplomme

4 ss sukker

ca. 3 dl mel

125 g margarin/ smør

Til pynt: eggehvitte (1stk), perlesukker

Hardkok egget. Del det og t ut eggeplommen. Gni den fin. Bland den rå eggeplommen i. Ha i sukkeret og rør med treskje til tykk eggedosis. Smuldre smør eller margarin i vel 3/4 av melet. Bland i eggedosisen. Tilsett mer mel om deigen er veldig løs. Elt deigen til den er jevnt blandet, men heller ikke mer. Ta små emner av deigen. Trill til lillefingertykke pølser. Del dem i 12 cm lange biter. Legg dem sammen til ringer med endene over hverandre. La gjerne kakene stå litt kaldt. Pensle kakene med halvvispet eggehvite og dypp dem i perlesukker. Legg dem på smurt plate eller dekk platen med bakepapir. Stek midt i ovnen ved 180 grader i 10- 12 minutter. De er møre, vær forsiktig når du tar de ut. 


Hvilke julekaker er din favoritt? Og har du tenkt til å bake noen til jul? 🙂 

Da ønsker jeg dere en god kveld, håper dere alle har det bra der dere er, også prates vi i morgen. Julekalender for 3. desember kommer til å handle om flyttingen- DET gleder jeg meg til å “dele” med dere. Jeg vet egentlig ikke om det kan regnes som en julekalender, men pytt, pytt 🙂 

Et litt kunstnerisk bilde av en som har kost seg masse i dag! 

#flytte #julebakst #jul #julekaker #krumkaker #berlinerkranser #julekalender #blogg #blogger #mat #nam

6 kommentarer

6 thoughts on “Julekalender 2. desember- bakedag

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *