Kan noen ha hele sannheten?

Categories Blogg
Processed with VSCO with a5 preset
Processed with VSCO with a5 preset

Jeg står i dusjen. Tenker. Hva tror jeg egentlig på? Hvordan gir det jeg tror på mening? Gir det mening? 

Å tro på Gud, tro på Bibelen, hva har det å si for livet mitt? Ikke nok med det, å være kristen er komplisert, det finnes så mange «måter» å være kristen på. 

Du har konspirasjonsteoretikere, sannhetssøkere, går -i -kirka -en -gang -i -året -kristne, helsefreak kristne, endetids kristne, Nye Testament kristne, alt- er – lov kristne, ingen – ting – er – lov kristne, liberale, konservative, fanatikere… og midt oppe i alle disse «måtene» å være kristen på har alle en mening om hvordan man blir frelst. 

Frelse. 

Det er lenge siden jeg har følt på redsel når det kommer til frelse, det å være trygg på Gud. Men der, i dusjen, kom plutselig følelsen tilbake igjen. Redd. Igjen. 

Jeg vil ikke være redd. 

Jeg tenker at man må lese Bibelen, også kan man holde seg på «rett» vei, det tenkte jeg før hvertfall. Men alle kristne leser Bibelen sin, og MANGE kristne mener at de har rett- i sine meninger, hva slags sprø meninger det enn måtte være.

… med en gang man mener at man har sannheten, har rett… det bare… da… det er ikke helt greit… det passer ikke helt inn i nåtidens måte å tenke på— derfor passer det ikke helt for meg å tro at man har «sannheten». Sånn er det bare. 

 

Ja, sånn er det bare. 

Hva tror du? Kan noen ha hele sannheten? 

Vi blogges!

— Guro <3

2 kommentarer

2 thoughts on “Kan noen ha hele sannheten?

  1. Sannheten? Hva er det for noe? Sannheten er et abstrakt begrep slik som kjærligheten, troen, håpet, friheten. Jeg vet ikke en gang om det er mulig å definere dem. Jeg kan ikke definere dem. Jeg tror at bare Gud kan definere dem. Jeg tror at bare Gud vet hva sannheten er for noe. Vi, mennesker, kan bare forsøke å bli nærmere til Gud, og hvis blir nærmere til Gud da blir vi også nærmere til sannheten.

  2. Jeg tror vi blir redd for at vi ikke vet sannheten , men gud vet. Han har kontroll på oss og passer på. Det er lov å føle på frykten og bli redd. Jeg har alltid blitt fortalt at vi kan bare velge å tro, og det er nok. Man trenger ikke å være glad-kristen hele tiden. Å selv om man ikke føler at gud hjelper oss eller at vi får noe fra gud, så må vi bare være tolmodige og be om tegn tenker jeg. Har du prøvd å be til Gud om at du ikke ønsker å være redd? prøv å sett av litt mer tid til det. Det kan kanskje hjelpe. Alle kan ha så mange meninger de bare vil angående det å være en kristen, men ingen kan påstå å si at jeg vet! Og det er sannheten, eller sånn er det. Det er det bare Gud som kan.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *